Group 2
Skip to main content

Sal 01:14

Materialets poesi Tecknande är en sinnenas handling. Papperets yta under fingertopparna, doften av en nyvässad penna, raspet av dess udd, en lätt metallisk smak på tungan från blyertsdammet. Blyertsens hårdhet och hur du trycker pennan mot pappret bestämmer om märkena blir smala och ljusgrå, eller breda och svarta. Ibland blir de alldeles silverglänsande. Kolstoff kan sväva lätt över papprets yta, eller smetas ut i mörka skyar. Akvarellpigment sprider sig tyst utmed papprets fibrer från den punkt där du satte ner penseln, tills det inte längre finns någon fukt kvar som för pigmenten framåt. Då stannar de upp och lägger sig tätare samman så att nyansen djupnar. I tuschteckningen däremot fäster pigmentet snabbare och tar en mer distinkt väg över pappret. En teckning kan vara subtil, lika väl som storslagen och kraftfull. Den kan lämna pappret och bli ett skulpturalt föremål, eller vara en handling som berättar om mer än det som finns att se, som i Yoko Onos Touch Poem. Ta ett djupt andetag. Känner du doften av blyerts på papper? Utanför den här salen kan du sätta dig ner vid något av ritborden och teckna själv.
Filtrera och sortera
Abstrakt komposition
Georges Braque
u.å.
NMH 143/1920
Visas I Stockholm
Visas nu
Bouteille, verre et violon
Pablo Picasso
1912 - 1913
NM 6083
Visas I Stockholm
Visas nu
Komposition 20.VIII.65
Thea Ekström
1965
NMH 25/1966
Visas I Stockholm
Visas nu
Komposition III
Lars Englund
1952
NMH 78/1952
Visas I Stockholm
Visas nu
Nr 1, 1995-96
Beth Laurin
1995-1996
NMH 11/1996
Visas I Stockholm
Visas nu
Roman Notes
Cy Twombly
ca 1970
MOM/2008/7
Visas I Stockholm
Visas nu
Touch Poem
Yoko Ono
1960/2012
MOM/2012/106
Visas I Stockholm
Visas nu
Untitled
Eva Hesse
1965
MOMSK 51
Visas I Stockholm
Visas nu
Vårvinter, Hiidenvesi
Helene Schjerfbeck
1942
NMH 323/1987
Visas I Stockholm
Visas nu