Sal 01:9
LUSTGÅRDEN - SIGRID HJERTÉN
Konstnären Sigrid Hjertén (1885–1948), som i dag främst är känd för sitt expressiva, koloristiska måleri, hade en bakgrund inom textilkonsten. Under studierna vid den Högre konstindustriella skolan i Stockholm var textil hennes huvudinriktning, och 1909 visades Hjerténs textila verk vid Konstindustriutställningen i Stockholm. Till hösten samma år reste hon till Paris för att se och inspireras av den nya konsten. I den franska huvudstaden sökte sig Hjertén, liksom många andra svenska konstnärer, till Henri Matisses akademi för att måla.
Under 1911 tillbringar Hjertén två månader i Småland, hos sin väninna från studietiden i Stockholm, vävaren Alma Andreasson-Wenchert. I ett brev till den blivande maken Isaac Grünewald skriver Hjertén: ”En stor gobelin med figurer har jag slagit upp, men jag måste låta teckningen stå dag efter dag för att finna rätta former åt den.” Väven Lustgården utfördes i flossateknik av Andreasson-Wenchert senare samma år, utifrån Hjerténs förlaga. Textilen visades första gången i konstnärsgruppen De Åttas utställning vid Salong Joël under Olympiska spelen i Stockholm 1912, tillsammans med målningar av bland andra Isaac Grünewald, Leander Engström och Gösta Sandels. Två år senare presenterades väven i den stora Baltiska utställningen i Malmö. De intensiva färgerna och de dekorativa, rytmiska linjerna i textilen återkommer även i Hjerténs måleri, och det är tydligt hur de båda praktikerna kom att influera varandra.