Group 2
Skip to main content

Sal 01:7

DRÖMMEN SOM MOTSTÅND Drömmen har en särställning inom surrealismen, som kanal till det omedvetna och en förutsättning för byggandet av alternativa världar och framtider. Utan att först föreställa sig det till synes omöjliga, utopiska, kan man aldrig verka för att uppnå det. Rörelsen utser tidigt miserabilismen till sin motpol och fiende – inställningen att orättvisor och exploatering är orubbliga delar av tillvaron. Uppmaningen att våga drömma för att forma en egen framtid gör surrealismen särskilt relevant inom grupper som kämpar för sin självständighet. Från Latinamerika och Östeuropa sprider sig den magiska realismen internationellt och osäkrar föreställningen om en allenarådande verklighet.

  ”Var i ständig beredskap för det mirakulösa”, uppmanar poeten och aktivisten Suzanne Césaire. ”Surrealismen är vårt hopps spända lina.” Césaires krets på Martinique i Västindien var del av den internationella négrituderörelsen. De verkade från 1930-talet och framåt för en konst som utmanade den koloniala ordningen och omfamnade afrikansk spiritualism. Djungelns tropiska blommor och omslutande växtlighet får en särskild laddning i den karibiska konsten, i animistiska landskap mellan liv och dröm – levande platser att hämta energi ur.

  Surrealismens radikala idéer om en genomgripande revolution som tar sin början inom var och en av oss lever vidare in i samtiden. Metamorfos och förvandling är fortsatt ledord och flera prövar shamanism och magi som verktyg. Andra utforskar spekulativ teknik, som cybernetik eller artificiell intelligens, i gestaltandet av alternativa verkligheter. Att öppna upp nya världar och skifta sin givna skepnad – från människa till djur, maskin till varelse, maktlös till suverän – ligger helt i linje med föreställningen om en pågående surrealistisk evolution.

Filtrera och sortera
12. Barda de Panteon
Manuel Álvarez Bravo
ca 1965
FM 1985 011 005
Visas I Stockholm
Visas nu
14. Tumba Reciente
Manuel Álvarez Bravo
ca 1935
FM 1985 011 004
Visas I Stockholm
Visas nu
And I had forgotten how to read music, Providence, Rhode Island
Francesca Woodman
1976/2016
MOM/2016/11
Visas I Stockholm
Visas nu
Birding. Ur serien No Date
Trinidad Carrillo
2015
MOM/2021/334
Visas I Stockholm
Visas nu
Brugmansia suaveolens, Betania, Pucallpa. Ur serien Oneiro's Garden
Trinidad Carrillo
2018
MOM/2021/335
Visas I Stockholm
Visas nu
Carneval, Tlaxcala
Graciela Iturbide
1974
MOM/2002/247
Visas I Stockholm
Visas nu
Cayo Del Cielo, Chalma
Graciela Iturbide
1990
MOM/2002/246
Visas I Stockholm
Visas nu
Composition
Roberto Matta
1938
NM 6077
Visas I Stockholm
Visas nu
Crocodile
Claude Lalanne
1987
MOM/2005/195
Visas I Stockholm
Visas nu
Dagen genom natten
Erik Olson
1935
NM 3097
Visas I Stockholm
Visas nu
Foto: André Lindahl/Kalmar Konstmuseum, 2021
Susanna Marcus Jablonski
2020
MOM/2021/75
Visas I Stockholm
Visas nu
El sistema nervioso del gran simpatico
Manuel Álvarez Bravo
ca 1935/ca 1975
FM 1985 011 001
Visas I Stockholm
Visas nu
Guardian de los caminos, Guerrero
Graciela Iturbide
1995
MOM/2002/239
Visas I Stockholm
Visas nu
I could no longer play I could no longer play by instinct, Providence, Rhode Island
Francesca Woodman
1977/2016
MOM/2016/9
Visas I Stockholm
Visas nu
Kosmisk moder
Waldemar Lorentzon
1935
NMH 12/1956
Visas I Stockholm
Visas nu
Le Modèle rouge
René Magritte
1935
NM 6076
Visas I Stockholm
Visas nu
Mujer Angel, Sonora Desert
Graciela Iturbide
1979
MOM/2002/241
Visas I Stockholm
Visas nu
Mythe de la lumière
Toyen
1946
NM 6330
Visas I Stockholm
Visas nu
Le Nouveau-Né II
Constantin Brancusi
1919-1921
NMSK 1795
Visas I Stockholm
Visas nu
Nuestra Señora de las Iguanas, Juchitán
Graciela Iturbide
1979
MOM/2002/240
Visas I Stockholm
Visas nu
Och livet går vidare
Sven Jonson
1936
NMH 401/1936
Visas I Stockholm
Visas nu
Octett
Karl Axel Pehrson
1976
MOM 98
Visas I Stockholm
Visas nu
On Being an Angel, Providence, Rhode Island
Francesca Woodman
1976/2016
MOM/2016/10
Visas I Stockholm
Visas nu
Le rempart de brindilles
Wifredo Lam
1953
MOM/2005/827
Visas I Stockholm
Visas nu