Group 2
Skip to main content

Sal 01:4

BYRÅN FÖR SURREALISTISKA STUDIER Surrealismen tar sin början som en litterär riktning redan 1920 med fokus på automatiskt skrivande, en teknik att frigöra sitt kreativa undermedvetna från moraliska och estetiska hämningar. Metoden kommer av en freudiansk behandlingsform för traumatiserade soldater som slår igenom under första världskriget.

  På 15 rue de Grenelle i Paris finns 1924 till 1926 ett centrum för surrealistiska studier. Det bemannas av handläggare som nedtecknar allmänhetens observationer av märkvärdiga sammanträffanden, minnesvärda drömmar eller förbjudna begär. Syftet är att samla vittnesmål om ”sinnets omedvetna aktivitet”. Kontoret blir en plats att experimentera och diskutera sin konst, där surrealisterna tar dadaismens fixering vid tingen vidare också till måleriet, fotografiet och filmen. Gruppen marknadsför sig med slogans som: Om ni älskar kärleken, kommer ni att älska surrealismen! De tar byråns verksamhet på största allvar, men anser samtidigt att konsten aldrig kan tjäna ett praktiskt eller politiskt syfte. Den kortlivade forskningsbyrån blir aldrig välbesökt av allmänheten men är avgörande för rörelsens internationella genomslag.

  Det surrealistiska nätverket får med tiden världsrykte – de publicerar flammande opinionsartiklar i aktuella samhällsfrågor och arrangerar utställningar i Paris, London och New York. Det är en krets i ständig turbulens, där nya ansluter och andra lämnar. Det händer att medlemmar bryskt utesluts för brott mot surrealismens värderingar, såsom den egensinnige Salvador Dalí 1935. André Breton förblir rörelsens stabile men alltmer enväldige ledare. För surrealismens spridning till Sverige blir Paris-baserade konstnärer som Eric Grate och Greta Knutson-Tzara nyckelpersoner. Författare och poeter som Gunnar Ekelöf och Artur Lundkvist blir, vid sidan av konstnärerna i den viktiga Halmstadgruppen, tongivande inom svensk surrealism från 1930.

Filtrera och sortera
1. SJÄLVPORTRÄTT. Ur albumet Min längtans föremål
Man Ray
ca 1944
FM 1997 004 001
Visas I Stockholm
Visas nu
37. LAST OBJECT. From the Album Objects of My Affection
Man Ray
ca 1944
FM 1997 004 036
Visas I Stockholm
Visas nu
Afro-kubanskt motiv
Alberto Anido
1961
NM 5839
Visas I Stockholm
Visas nu
Anémic Cinéma
Marcel Duchamp
1926
MOM/2012/116
Visas I Stockholm
Visas nu
L'Antitête, Le Désespéranto
Joan Miró
1949
NMG 239/1950
Visas I Stockholm
Visas nu
L'Antitête, Minuits pour géants
Yves Tanguy
1949
NMG 232/1950
Visas I Stockholm
Visas nu
L'Antitête, Monsieur AA l'Antiphilosophe
Max Ernst
1949
NMG 224/1950
Visas I Stockholm
Visas nu
À bruit secret
Marcel Duchamp
1916/1962
NMSK 1883
Visas I Stockholm
Visas nu
Cadavre exquis
Valentine Hugo
1929
NMB 2072
Visas I Stockholm
Visas nu
Le Cerveau de l'enfant
Giorgio de Chirico
1914
NM 6068
Visas I Stockholm
Visas nu
Les diamants conjugaux
Max Ernst
ca 1925
NMH 145/1932
Visas I Stockholm
Visas nu
Étant donnés 1. la chute d'eau et 2. le gaz d'éclairage
Marcel Duchamp
1948 - 1949
MOMB 115
Visas I Stockholm
Visas nu
Ett "skrik" ur mörkret
Ragnar von Holten
1998
MOM/2003/8
Visas I Stockholm
Visas nu
L'évadé
Max Ernst
1925
NMH 146/1932
Visas I Stockholm
Visas nu
Indestructible object
Man Ray
1923/1965
NMSK 1943
Visas I Stockholm
Visas nu
Jean Cocteau
Sir Cecil Beaton
1930-1939
FM 1900 005 003
Visas I Stockholm
Visas nu
Komposition
Siri Rathsman
1931
NMG 25/1967
Visas I Stockholm
Visas nu
Kvinna vid spegel
Gösta Adrian-Nilsson
1927
NM 2886: A
Visas I Stockholm
Visas nu
Molnstod
Axel Olson
1936
NMH 13/1956
Visas I Stockholm
Visas nu
Nattens metamorfoser. Ur Drömmar ur bladens händer
CO Hultén
1947
NMH 421/1969
Visas I Stockholm
Visas nu
Yolande Fièvre
1965
MOM/2005/343
Visas I Stockholm
Visas nu
Objects of My Affection Man ray 1944
Man Ray
ca 1944
FM 1997 004 037
Visas I Stockholm
Visas nu
Objet Dard
Marcel Duchamp
1951
NMSK 1833
Visas I Stockholm
Visas nu