Group 2
Skip to main content

Sal 01:3

DADA OCH STADEN SOM SCEN Sekelskiftet 1900 är en tid av snabb utveckling i Europa. Trots kolonial kapprustning nationer emellan och alltmer uttalade spänningar mellan samhällsklasser, gör ihållande fred och stigande välstånd att många vågar drömma om en annorlunda, friare värld. Första världskrigets utbrott innebär därför ett tvärt skifte, som lämnar raserade förhoppningar och ofattbar förstörelse i spåren. Mänskligheten har nått en absolut nollpunkt och få tror längre på konsten som en positiv kraft i samhället – det är svårt att alls se en framtid.

  När dada 1917 uppstår bland konstnärer och författare i Berlin, Zürich och Paris är det som antikonst- och antikrigsrörelse. Man delar upplevelsen av tillvarons lönlöshet och absurditet. Allt behöver slås i spillror för att kunna skapa ny mening, också konsten och språket. Den svarta humorn blir en ventil, liksom distans och ironi. Dadarörelsens respektlöshet banar vägen för surrealismen, men med avgörande skillnader. Om dada stannar vid att spegla sin trasiga samtid kommer surrealismen snarare att insistera på möjligheten till människans befrielse och utveckling genom konsten.

  Paris ser under 1920-talet ett ekonomiskt uppsving och kommer att bli ett dynamiskt centrum för konst, dans, film och litteratur. För såväl dadaister som surrealister är den moderna staden samtidigt scen och kuriosakabinett, en plats att upptäcka och förundras av. De ser butikernas varor och skyltdockor som konstföremål, ready-mades. Också i den triviala vardagen finns det häpnadsväckande och åtråvärda att finna – men det behöver fångas i ögonvrån, utan uppsåt. Den ideala förströelsen bland surrealisterna blir en dérive, att planlöst driva runt och låta sig uppgå i stunden. Strosande mellan stadens biografer har de sina viktigaste filmupplevelser: i en serie slumpmässiga glimtar, utan hänsyn till filmernas handling eller genre.

Filtrera och sortera
Webbtillgänglig
Salvador Dalí
1930
MOMFi 3
Visas I Stockholm
Visas nu
Air de Paris
Marcel Duchamp
1919/1974
NMSK 1886
Visas I Stockholm
Visas nu
Arme-Fabrik für Menschen. Aus dem Portfolio 12 Fotografien
Werner Rohde
1934/ca 1980
FM 1989 027 007
Visas I Stockholm
Visas nu
Boxning (Jack Dempsey)
Gösta Adrian-Nilsson
1922
MOM/2015/11
Visas I Stockholm
Visas nu
Le Clown
Henri Laurens
1915
NMSK 1839
Visas I Stockholm
Visas nu
Das Arbeiterbild
Kurt Schwitters
1919
NM 5863
Visas I Stockholm
Visas nu
Webbtillgänglig
René Clair
1924
MOMFi 5
Visas I Stockholm
Visas nu
Hans Richter
1926
MOM/2024/121
Visas I Stockholm
Visas nu
Fountain
Marcel Duchamp
1917/1963
NMSK 1884
Visas I Stockholm
Visas nu
Lotte Jacobi
ca 1930/ca 1970
FM 1979 014 009
Visas I Stockholm
Visas nu
Meudon, France
André Kertész
1928/ca 1970
FM 1978 022 003
Visas I Stockholm
Visas nu
Obstruction
Man Ray
1920/1961
NMSK 1951
Visas I Stockholm
Visas nu
Lotte Jacobi
1931/1976
FM 1976 011 001
Visas I Stockholm
Visas nu
Porträtt av professor Gosset
Raymond Duchamp-Villon
1917
NMSK 1844
Visas I Stockholm
Visas nu
Prenez garde à la peinture
Francis Picabia
ca 1919
NM 5768
Visas I Stockholm
Visas nu
Questionnaire 147
Suzanne Duchamp
1920
MOMB 245
Visas I Stockholm
Visas nu
Satiric Dancer, Paris
André Kertész
1926/ca 1970
FM 1978 022 002
Visas I Stockholm
Visas nu
Webbtillgänglig
Salvador Dalí
1928-1929
MOMFi 4
Visas I Stockholm
Visas nu
Unheimliche Strasse I
Umbo
1928/1975
FM 1978 028 015
Visas I Stockholm
Visas nu
Why not sneeze, Rrose Sélavy?
Marcel Duchamp
1921/1963/1986
NMSK 1887
Visas I Stockholm
Visas nu