Imogen Cunningham
Imogen Cunningham började fotografera 1901, inspirerad av piktorialisten Gertrude Kasebier. Hon studerade vid University of Washington och arbetade deltid hos Edward Sheriff Curtis, välkänd för bilderna av de nordamerikanska indianerna. 1909 fick hon ett stipendium och reste till Dresden för att studera hos Robert Luther vid Technische Hochschule. På hemvägen, 1910, besökte hon Alvin Langdon Coburn i London och Alfred Stieglitz i New York, två av tidens mest uppmärksammade bildskapare. Stimulerad av sina erfarenheter öppnade Cunningham en egen studio vid hemkomsten till Seattle. Hon arbetade först med piktorialistiska förtecken, bilderna utmärktes av känslosam oskärpa och slutna, diffusa ytor. Efter att ha gift sig med konstnären Roi Partridge flyttade hon med familjen till Oakland vid San Francisco. Där började hon studera växtlighetens former och gjorde platinotyper, en teknik som särskilt betonar bildernas gråskala. Några valdes av Edward Weston för den amerikanska delen av utställningen "Film und Foto" i Stuttgart 1929. Tillsammans med bl.a. Weston, Ansel Adams, Willard van Dyke arrangerade hon samlingsutställningen f.64, 1932 i San Francisco. De fotografer som deltog har därefter kallats "f.64-gruppen". De arbetade med skarpa, oretuscherade fotografier och bröt därmed med de piktorialistiska idealen. Utställningen f.64 blev en av de viktigare utställningarna i fotografins historia och inspirerade generationer av fotografer att utveckla nya vägar. Även om Cunningham blev uppmärksammad för sina bilder av blommor och annan växtlighet var det ändå människan som hon fokuserade i kameran. Hennes bilder kom under 1960-talet att ha en avgörande inverkan på den unga generationen. Fotografiet av den obäddade sängen med de kvarglömda hårnålarna fångades upp av USA:s kvinnoorganisationer och tolkades som ett inlägg i abortfrågan. Cunningham själv hade inget till övers tolkningen och framförde att hon föredrog människor istället för klassificerandet i män och kvinnor. Trots att det nu är många år sedan Imogen Cunningham avled, är hon fortfarande en av USA:s mest uppmärksammade fotografer. En stark konstnär med oförskräckt bildsyn och en ovanligt vass tunga.