Bill Brandt
Bill Brandt föddes i Hamburg och växte upp både i Tyskland och i Schweiz. Han genomgick ingen formell fotografutbildning utan var autodidakt. Under några månader 1929-1930 var Brandt assistent till Man Ray (1890-1976) i Paris. Där grundlades de surrealistiska influenserna i hans fotografi. 1931 bosatte han sig i Storbritannien och livnärde sig på att förse bildtidningar som Lilliput och Harper´s Bazaar med bilder. Bland annat dokumenterande Brandt effekterna av den engelska depressionen under 1930-talet genom sina motiv från såväl medel- som överklass både före och under andra världskriget. Det resulterade i tre böcker: The English at Home, 1936, A Night In London,1938 och The Camera In London, 1948. Brandt övergav reportagefotograferingen i slutet av andra världskriget, och lät sin experimentlusta med surrealistiska bilder ta fart. Från 1940 till sin död arbetade Brandt som frilansfotograf. Han arbetade ofta med vidvinkel i kombination med en mycket speciell ljussättning. Bilderna framkallades med extremt hög kontrast, vilket i princip tog bort alla mellandagrar. Effekten blev ofta att bilden fick en mystisk karaktär. Bill Brandt är också känd för sina författar- och artistporträtt och för sina landskapsfotografier. Bland Brandts publicerade verk ska nämnas hans naketstudier i "Perspective of nudes", 1961 och "Shadow of Light", 1977. Det senare är en retrospektiv utgåva med reportagefotografier, landskap, porträtt och naketstudier. Brandts första separatutställning utanför Europa ägde rum 1948 på Museum of Modern Art (MoMA) i New York. Där ägde även hans stora genombrott rum, 1969, i en retrospektiv utställning. Moderna Museet visade utställningen "Bill Brandt. Fotografier 1930-1970", 1978. Brandt var också representerad i utställningen "Family of Man" som kurerades för MoMA 1955 och som sedan turnerade till 38 länder runt om i världen. Bill Brandt deltog också i utställningen "British Photography 1955-65" på The Photographer´s Gallery i London, 1983.