Sal 01:5
HEMMA
Hur ser vi oss själva genom de strukturer vi bebor? Hemmet, till exempel – en livsarkitektur som återspeglar alla avgörande och vardagliga detaljer som livet består av.
”Jag har alltid varit intresserad av hemmets sfär. Av att ta över bekanta saker och ge dem nytt innehåll”, säger Rashid Johnson. För strukturen till sin nya skulptur Home (2023) approprierar han kubformen från Sol Lewitts 3C Half Off Piece (1969), som visas i rummet bredvid. Han fyller strukturen med liv, idéer, ljud och minnen. Växterna, böckerna och andra inslag öppnar för en annan sorts abstraktion. Men de fungerar också som markeringar och gester genom vilka Rashid säger att ”jag är engagerad i detta, och det kan du också bli”. Det här är en inbjudan. Det här är ett självporträtt. Det här är en struktur som bär och upprätthåller livet. Det här är hemma.
Vid horisonten finns den japanske konstnären On Kawara, som mellan 1968 och 1979 skickade två vykort varje dag till olika vänner, familjemedlemmar eller kollegor. Varje kort stämplades med det klockslag han stigit upp den dagen, och abstraherade kanske därmed livet till dess mest grundläggande, men också mest kraftfulla, tecken. Moderna Museets tidigare chef, Pontus Hultén, fick 116 vykort – i dem ger sig Kawara till känna genom att märka ut tid, plats och närvaro.