Visar 1 av 32 resultat för
Jugoslavien
© Marina Abramovic/Bildupphovsrätt 2019
SE ÄVEN
Klassificering: Installation , Rörlig bild
Konstnär
Marina Abramovic
Född 1946
Jugoslavien Spirit House, Five Stages, 1997
Andehus, fem faser
5-kanals videoinstallation med stekpanna, kokande vatten och salvia
Installation, Rörlig bild
Donation 1998 från Willem Peppler
MOMVi 101 Visas i Stockholm
SAVE
- Om konstverket
Till tonerna av en tango dansar en ensam kvinna i ett odefinierbart rum. ”Insomnia” är ett av de videofilmade performanceverk som visar en och samma kvinna, konstnären själv, i olika situationer. Marina Abramović är en pionjär inom performancekonsten. Utbildad vid konstakademierna i Belgrad och Zagreb åren 1965 till 1972 använde hon den egna kroppen som konstverk, vilket var kontroversiellt i Jugoslavien under tidigt 1970-tal. I sina rituella performance-akter testade hon kroppens gränser genom att utsätta sig för smärta och fara. Ofta handlade det om uthållighet då hon utförde verk som sträckte sig över lång tid. Den konkreta fysiska erfarenheten i verken var ett sätt för konstnären att ta mentala kliv.  

Till tonerna av en tango dansar en ensam kvinna i svart klänning i ett odefinierbart rum. Insomnia är en av fem videofilmade performance som tillsammans utgör videoinstallationen Andehus, fem faser. Vi ser en och samma kvinna i olika situationer. En scen visar exempelvis hur hon piskar sig själv tills hon är bortom smärta, och i en annan scen kommer betraktaren nära hennes ansikte, vilket är täckt av kristaller som sakta rör sig. Installationen presenterades ursprungligen i ett nedlagt slakthus i Portugal, där dödsskräcken och ångesten dröjde sig kvar i väggarna. Verket som helhet formar sig till ett slags pilgrimsfärd – en andlig rening av kroppen.

 

Marina Abramović var en pionjär inom performancekonsten, och är idag en av världens mest välkända konstnärer. Hon utbildade sig vid konstakademierna i Belgrad och Zagreb, åren 1965–1972. Att använda sin egen kropp i ett konstverk, och därtill som kvinna, var kontroversiellt i Jugoslavien under det tidiga 1970-talet. I sina rituella performanceakter testade hon kroppens gränser genom att utsätta sig för smärta och fara. Ofta handlade det om uthållighet då hon genomförde verk som sträckte sig över lång tid. För Abramović har den konkreta fysiska erfarenheten även fortsättningsvis varit central och performance ett sätt att ta mentala kliv. Hon intresserade sig tidigt för österländsk kultur och filosofi där hon fann en annan syn på kopplingen mellan kropp och själ än den västerländska.


- Utställningshistorik
- Utställningskataloger