Gerard Bonniers donation

Gerard Bonnier (1917-1987), chef för Albert Bonniers förlag 1953-1978, testamenterade verk ur sin samling till Moderna Museet 1989. Samlingen utgår från den klassiska modernismens historia och visar på ett aktivt och insiktsfullt samlande. Gerard Bonnier var ordförande för Föreningen för nutida konst 1948-1951, en förening som föregick Moderna Museets Vänner, där han var ordförande 1961-1977. Genom dessa två aktiviteter verkade han även för många av de inköp som har satt sin prägel på Moderna Museets samling. Ulf Linde (1929-2013), konstkritiker och god vän med Gerard Bonnier, skriver i boken Donation Gerard Bonnier (1989) att hans samling var: ”… ett verk med egna lagar som han [Gerard Bonnier] ville utröna och underkasta sig.” I samlingen ingår bland annat Joan Mirós  Huvud av katalansk bonde, 1925, Pablo Picassos Målaren från 1930 och Juan Gris Fruktskål på blå duk från 1916.

Visar 10 av 43 resultat för
Gerard Bonniers donation
© Aleksandra Ekster
SE ÄVEN
Klassificering: Måleri
Konstnär
Aleksandra Ekster
1882 - 1949
Ryssland Venezia, 1915
Venedig
Venice
Olja på duk
123 x 97 cm
Måleri
Inköp 1980 med bidrag från Moderna Museets Vänner, Gerard Bonnier, Pontus Bonnier och Åke Bonnier
MOM 173 Visas i Stockholm
SAVE
- Om konstverket
Aleksandra Ekster var en sann kosmopolit. Före första världskriget och den ryska revolutionen rör hon sig hela tiden mellan Ryssland och Frankrike och 1924 emigrerar hon till Frankrike för att bosätta sig i Paris. Efter Oktoberrevolutionen 1917 skulle den ryska konsten vara i statens tjänst. Då det traditionella måleriet anses vara en borgerlig manifestation väljer många konstnärer att istället verka inom teatern. Till skillnad från i andra länder har kvinnorna en stark ställning i det ryska avantgardet och Ekster arbetar framgångsrikt som scenograf i Moskva. Sedan etablerar hon sig som konstnär och formgivare med utpräglad känsla för vibrerande färg och dynamisk komposition. Hon förenar kubism och futurism i sina målningar och introducerar också dessa nya formspråk i sitt hemland. I en serie tidiga verk använder Ekster staden som tema och målningen skildrar Venedig med dess typiska element – broar, vatten och förtöjningspålar – i ett slutet, grunt, bildrum.
- Utställningshistorik
- Utställningskataloger
- Bibliografi
- Lättläst

Aleksandra Ekster var ryska.

Hon föddes 1882 i Polen

och levde ett kringresande liv i många länder.

Hon utbildade sig till konstnär i Ukrainas huvudstad Kiev

och i Paris.

Aleksandra Ekster var en av få kvinnor,

under denna tid,

som deltog i flera internationella konstutställningar.

Efter den ryska revolutionen 1917

skulle den ryska konsten vara i statens tjänst.

Då valde många konstnärer att istället arbeta inom teatern.

Aleksandra Ekster arbetade framgångsrikt inom teatern

i Moskva

med kläddesign och scenografi,

det material som gör en teaterscen levande.

1924 flyttade hon till Paris, där hon dog 1954.

Aleksandra Ekster målade gärna staden.

Här skildrar hon Venedig 1915

med broar, vatten och pålar att förtöja båtar vid.

Målarduken vibrerar av färg, form och rörelse.


Visar 10 av 43 resultat för
Gerard Bonniers donation
Stäng bildföostret