New York Collection
New York Collection for Stockholm var Pontus Hulténs sista stora insats för museet - och hans avskedsgåva. Han flyttade till Paris 1974 som chef för Musée National d´Art Moderne i Centre Georges Pompidou. Initiativet till samlingen kom 1971 från den svenske ingenjören Billy Klüver som var verksam vid Experiments in Art and Technology (EAT), en oberoende plattform för samtida konst i New York. Klüver ville sätta ihop en samling betydande verk av amerikanska och europeiska konstnärer som varit verksamma i New York under 1960-talet. Han kontaktade Pontus Hultén med frågan om en sådan samling kunde vara något för Moderna Museet. Genom en intensiv insamling, där konstnärerna själva bidrog med en grafikportfölj till förmån för samlingen, kom verken slutligen till Moderna Museet 1973.
Visar 1 av 28 resultat för
New York Collection
© Lee Bontecou/Courtesy Knoedler & Company, New York
SE ÄVEN
Konstnär:Lee Bontecou
Klassificering: Skulptur
Länder:USA (4114)
Konstnär
Lee Bontecou
Född 1931
USA Untitled, 1959
Utan titel
Duk, svetsat stål, wire
148 x 251 x 80 cm(58 1/4 x 98 13/16 x 31 1/2 in.)
Skulptur
Donation 1973 (New York Collection)
NMSK 2160 Konstverket visas inte just nu
SAVE
- Om konstverket

Lee Bontecou föddes i Providence, Rhode Island i USA. Sin barndoms somrar tillbringade hon i familjens hus i Nova Scotia på Kanadas sydostkust. Havet och dess växter och djur blev därför en stor inspirationskälla när hon som vuxen valde att bli konstnär med inriktning på teckning och skulptur.

Koppar, järn, epoxy, fossil och skelett, kanvas, militär utrustning och annat upphittat material utgör basen i hennes skulpturer. Hon lärde sig tidigt att svetsa för att kunna återanvända gamla stålramar och därmed skapa de tredimensionella kanvas-skulpturer som har blivit kännetecknande för hennes konstnärskap – och som Utan titel är ett exempel på. Kanvasen kommer från gamla postsäckar eller från militärt material som efter kriget såldes billigt i New Yorks second hand-butiker. Hennes verk kan beskrivas som en blandning av naturliga material och mekanik; organiska och samtidigt abstrakta. Ibland är de nonfigurativa, andra gånger påminner de om maskiner, växter eller vattenlevande djur, som fiskar eller havstulpaner. När Lee Bontecou började göra vägghängda skulpturer utmanade hon tidens konventioner, både vad gällde materialval och presentation.

Redan tidigt i sin karriär fick hon stor uppmärksamhet, och hade sin första separatutställning på New York-galleriet Leo Castelli år 1960. Hon var en av endast ett fåtal kvinnor som deltog både i São Paulo-biennalen 1961 och Documenta i Kassel 1964. Lee Bontecou drog sig tillbaka från konstlivet i mitten av 1970-talet och ställde därefter inte ut på många år. I mitten av 1990-talet upptäcktes hon av en ny generation konstnärer och fick förnyad uppmärksamhet för sitt personliga uttryck. Under 2003 och 2004 hade hon stora separatutställningar på Museum of Modern Art i New York och på Museum of Contemporary Art i Chicago.




- Utställningshistorik
- Utställningskataloger
Visar 1 av 28 resultat för
New York Collection
Stäng bildföostret