Prallan Allsten

Visar 23 av 226 resultat för
SE ÄVEN
Konstnär:Kazimir Malevitj
Klassificering: Måleri
Datum:1910-talet
Länder:Ryssland (2959)
Visas:Stockholm
Konstnär
Kazimir Malevitj
1878 - 1935
Ryssland Black and White. Suprematist Composition, 1915
Svart och vit. Suprematistisk komposition
Pictorial Masses in movement
Olja på duk
80 x 80 cm
Måleri
Donation 2004 från Bengt och Jelena Jangfeldt
MOM/2004/97 Visas i Stockholm
Kazimir Malevitj
1878 - 1935
Ryssland Black and White. Suprematist Composition, 1915
Svart och vit. Suprematistisk komposition
Pictorial Masses in movement
Olja på duk
80 x 80 cm
Måleri
Donation 2004 från Bengt och Jelena Jangfeldt
MOM/2004/97 Visas i Stockholm
SAVE
- Om konstverket
Kazimir Malevitj studerade vid konstskolor i Ryssland och fick tidigt kontakt med strömningarna i tiden – Matisse, Gauguin och Picasso utgjorde inspirationskällor. Han påverkades av symbolistiska idéer och av den traditionella kompositionen i ryska ikoner. År 1915 publicerade Malevitj sitt suprematistiska manifest där han deklarerar avsikten att ”befria konsten från den meningslösa tyngden av ting”. Suprematismen var Malevitj egen abstrakta konstriktning. Det gällde att utgå från enkla geometriska element och avstå från alla associationer till världen i övrigt. De nya bilderna vände sig uteslutande till känslan, känslan ensam var "suprem". Malevitj tålde inga avbildningar eller anknytningar till den värld som styrs av hunger, förnuft, nyttigheter, avsikter.
+ Signaturer, påskrifter och märken
+ Utställningshistorik
- Lättläst
Malevitj levde i Ryssland från
1878 till 1935.Han studerade på konstskolor
och i början målade han landskap.
Men sedan slutade han måla av saker.
Malevitj var intresserad av det andliga i konsten.
Han skapade sin egen stil
som han kallade suprematism.
Hans konst skulle vara till för alla.
I målningarna ser vi enkla former
som en cirkel, ett kors eller en fyrkant.
Malevitj använde oftast svart, röd eller vit färg.
I den här målningen har han använt svart och vitt.
De som styrde i Ryssland på den tiden
tyckte att dessa målningar var så nya och farliga
att de länge inte fick visas där.