Sal 01:18

 ETT NYTT SEENDE


Under några få år innan första världskriget skapade Pablo Picasso och Georges Braque sina första kubistiska verk i intensivt utbyte med varandra. Braque och Picasso var båda realister. De ville avbilda världen så som de föreställde sig att den faktiskt var beskaffad, snarare än så som den såg ut. Inspirerade av framsteg i matematiken och fysiken och av fotografins nya blick, gav de sig i kast med att konstruera ett nytt seende. Kubismen kom att utvecklas vidare av många konstnärer i flera faser men det här rummet handlar om dialogen mellan fotografin och dessa två konstnärers radikala verk.

Sommaren 1909 målade Picasso i den spanska bergsbyn Horta de Sant Joan och fotograferade parallellt traktens karga landskap. I det skarpa ljuset blev arkitekturen till plana fält och förlorade sin tredimensionella struktur. Fotografierna tillät Picasso att se landskapet från olika avstånd och i flera riktningar samtidigt. Stegvis övergav han det centralperspektiv som väglett konsten sedan renässansen för att, med hjälp av kameran, förena flera perspektiv i en enda ''omöjlig'' bild. Samma sommar målar Braque landskapet i La Roche-Guyon utanför Paris och försöker fånga seendets fasetter i bilden.

När de europeiska kubisterna först visades i USA var det på Alfred Stieglitz galleri 291 i New York och i hans fototidning Camera Work. Fotografer som Stieglitz och Paul Strand såg i kubisternas uppbrutna bildrum nya möjligheter för fotografin. De ville finna en estetik för denna nya konstform som var självständig från måleriet och som istället byggde på bildernas ''absoluta objektivitet''. Stilen kom att kallas straight photography - ren fotografi.

Visar 1 till 12 av 18 resultat för
Sal 01:18
Sortera efter:
Kerstin Bernhard
1934
Georges Braque
1909
Georges Braque
1911
Georges Braque
u.å.
Imogen Cunningham
1928
Media File
Walker Evans
1928/ca 1975
Walker Evans
1928/ca 1976
G Félix T Nadar, Paul Nadar
1886/ca 1935
G Félix T Nadar, Paul Nadar
1886/ca 1935
Pablo Picasso
1916