IRVING PENNS PAINTINGS
I samband med sina studier vid Philadelphia Museum and School of Industrial Art började Penn att teckna och måla, men han förstörde allt förutom ett litet antal teckningar. I sitt fortsatta arbete som fotograf använde han tecknandet som en utgångspunkt för sina kompositioner. Efter en retrospektiv utställning 1984 på Museum of Modern Art i New York återvände Penn till målandet och utvecklande en metod inspirerad av sina erfarenheter av att framställa platino-/palladiotyper och han experimenterade frekvent med olika material och tekniker. Efter millennieskiftet gick Penn över till att använda bläck och akvarellfärg på digitalt framställda teckningar, men tecknade även helt fritt utan fotografiska underlag. Bland motiven kan man följa en linje från hans svartvita stilleben av kannor, dödskallar och frukter, över teckningarna där det går att ana dessa föremål, till de mer abstrakta och organiska formerna, med referenser till de färgstarka C-prints han producerade under den senare delen av sitt liv.
Irving Penns kontakter med Sverige inleddes tidigt och flera unga svenska fotografer arbetade genom åren som assistent hos honom. Under 1995 donerade han en kollektion av ett hundra fotografier till Moderna Museets samling, till minne av sin svenskfödda hustru, modellen och konstnären Lisa Fonssagrives-Penn. I den finns exempel på alla hans motiv, som de eleganta modebilderna, porträtten av småföretagare och kända personer, resebilder, samt närstudier av cigarettfimpar och annat skräp. I samband med hundraårsjubileet av fotografens födelse beslutade The Irving Penn Foundation att till museet donera ytterligare åtta fotografier, alla från de första åren på 2000-talet, och 2021 även sex av Penns verk som han kallade ”Paintings”. På skärmen visas ett urval av dessa, tillsammans med ett av hans många berömda modefotografier av Lisa och några av hans stilleben i färg och i svartvitt.