Robert Rauschenberg – Autobiography¨
De cirkulära formerna i Autobiography har en stark koppling till ett av hans mest kända combines, Monogram (1955–59), där en get i ett bildäck är placerad på en målad plattform fylld av referenser och symboler. I Autobiography (1968) återfinns den cirkulära formen i varje rektangulär del av triptyken: horoskopet, spiralen med biografisk text och fallskärmen på hans rygg. I varje cirkulär form återfinns konstnären: genom sitt skelett, barndomsfotografiet och porträttet på rullskridskor.
Autobiography (1968) var det första konstverket som trycktes i storformat, och det producerades i en upplaga om 2 000 exemplar av Broadside Art Inc., med ett styckpris på 150 dollar. Från tryckeriet bifogades instruktioner om att verket kunde installeras både vertikalt och horisontellt, vilket förstärkte Rauschenbergs intention att göra konsten mer flexibel och anpassningsbar.
Flera element i Autobiography (1968) har återanvänts eller integrerats från tidigare verk som Rauschenberg skapat, såsom Booster (1967), Self Portrait (for The New Yorker profile) (1964), Pelican (1963) och Autobiography (1960). Metoden att återanvända verk, symboler, former och motiv var något Rauschenberg utforskade kontinuerligt genom hela sitt konstnärskap. Autobiography (1968) bjuder in betraktaren att fördjupa sig i dessa lager och ledtrådar, att upptäcka kopplingar till tidigare verk och att reflektera över den konstnärliga processen, vilken Rauschenberg ständigt strävade efter att omdefiniera.