Robert Rauschenberg och Moderna Museet
Rauschenberg återkom 1964 till Stockholm då Moderna Museet tillsammans med Fylkingen arrangerade programmet 5 New York kvällar med balett, konserter och happenings. Inbjudna var Merce Cunningham Dance Company, tillsammans med musikerna John Cage och David Tudor, samt dansaren och koreografen Yvonne Rainer och konstnären Robert Morris. Rauschenberg reste med på danskompaniets världsturné och arbetade med kostym, ljussättning och scendekor. Han hade vid denna tid börjat intressera sig för performance och skapade för kvällen den 13 september den berömda Elgin Tie, då konstnären gled ner på en lina från museets tak, landade i en tunna med vatten och följde sedan en livs levande ko ut ur salen. Detta var enda gången denna performance framfördes. För 5 New York kvällar formgav Rauschenberg den collageartade affischen. I museets samling finns originalet, som kommer från Pontus Hulténs samling, vilken han donerade 2005 till museet.
I samband med utställningen The New York Collection for Stockholm (1973) var Rauschenberg återigen på besök i Stockholm. Projektet som hade inletts 1971 var ett samarbete mellan Pontus Hultén och hans vän sedan studietiden, ingenjören Billy Klüver (1927–2004), bosatt i New York. Klüver hade tillsammans med ett antal konstnärer byggt upp organisationen Experiments in Art and Technology (E.A.T.) som arbetade för att föra ihop konst och vetenskap. Tanken med The New York Collection var att bygga upp en samling betydelsefulla verk av konstnärer verksamma i New York under 1960-talet. En portfolio i trehundra exemplar med litografier av trettio konstnärer sammanställdes, och såldes till förmån för projektet. Museet lyckades också få medel från Utbildningsdepartementet och resultatet blev att tjugoåtta verk införlivades i Moderna Museets samling, bland dem var Rauschenbergs Mud Muse (Lermusan, 1968–71). Även för denna utställning skapade Rauschenberg affischen och originalet till collaget återfinns i Pontus Hultén samling.
Under våren 1982 presenterades en fotoutställning med fotografier av Robert Frank, Robert Rauschenberg och Andy Warhol och på skärmen visas affischen för Rauschenbergs fotografier. Utställningen organiserades av Fotografiska Museet som var en avdelning inom Moderna Museet sedan början på 1970-talet. Slutligen kan nämnas att Rauschenberg även skapade omslaget till katalogen för utställningen Moderna Museet de Stockholm à Bruxelles (1981), som i en något omarbetad form utgavs på svenska i samband med museets 25-årsjubileum, Moderna Museet 1958–1983, under redaktion av Olle Granath och Monica Nieckels. Det är från detta omslag som Moderna Museets logga är hämtad, namnet i versaler med Robert Rauschenbergs tydligt lutande handstil.