Group 2
Skip to main content

Robert Rauschenberg och Moderna Museet

Kontakterna mellan den amerikanske konstnären Robert Rauschenberg (1925–2008) och Moderna Museet inleddes åren kring 1960. Pontus Hultén (1924–2006), nyutnämnd chef för museet, hade mött Rauschenbergs konst i Paris och kom att inkludera verk av honom i sin omtalade utställning Rörelse i konsten (1961). Redan året efter, 1962, presenterade museet utställningen 4 amerikanare: Jasper Johns, Alfred Leslie, Robert Rauschenberg, Richard Stankiewicz. På denna skärm visas ett litet urval av de trettiotal verk på papper av Rauschenberg som finns i Moderna Museets samling och som har en anknytning till museets historia med konstnären.

Rauschenberg återkom 1964 till Stockholm då Moderna Museet tillsammans med Fylkingen arrangerade programmet 5 New York kvällar med balett, konserter och happenings. Inbjudna var Merce Cunningham Dance Company, tillsammans med musikerna John Cage och David Tudor, samt dansaren och koreografen Yvonne Rainer och konstnären Robert Morris. Rauschenberg reste med på danskompaniets världsturné och arbetade med kostym, ljussättning och scendekor. Han hade vid denna tid börjat intressera sig för performance och skapade för kvällen den 13 september den berömda Elgin Tie, då konstnären gled ner på en lina från museets tak, landade i en tunna med vatten och följde sedan en livs levande ko ut ur salen. Detta var enda gången denna performance framfördes. För 5 New York kvällar formgav Rauschenberg den collageartade affischen. I museets samling finns originalet, som kommer från Pontus Hulténs samling, vilken han donerade 2005 till museet.

I samband med utställningen The New York Collection for Stockholm (1973) var Rauschenberg återigen på besök i Stockholm. Projektet som hade inletts 1971 var ett samarbete mellan Pontus Hultén och hans vän sedan studietiden, ingenjören Billy Klüver (1927–2004), bosatt i New York. Klüver hade tillsammans med ett antal konstnärer byggt upp organisationen Experiments in Art and Technology (E.A.T.) som arbetade för att föra ihop konst och vetenskap. Tanken med The New York Collection var att bygga upp en samling betydelsefulla verk av konstnärer verksamma i New York under 1960-talet. En portfolio i trehundra exemplar med litografier av trettio konstnärer sammanställdes, och såldes till förmån för projektet. Museet lyckades också få medel från Utbildningsdepartementet och resultatet blev att tjugoåtta verk införlivades i Moderna Museets samling, bland dem var Rauschenbergs Mud Muse (Lermusan, 1968–71). Även för denna utställning skapade Rauschenberg affischen och originalet till collaget återfinns i Pontus Hultén samling.

Under våren 1982 presenterades en fotoutställning med fotografier av Robert Frank, Robert Rauschenberg och Andy Warhol och på skärmen visas affischen för Rauschenbergs fotografier. Utställningen organiserades av Fotografiska Museet som var en avdelning inom Moderna Museet sedan början på 1970-talet. Slutligen kan nämnas att Rauschenberg även skapade omslaget till katalogen för utställningen Moderna Museet de Stockholm à Bruxelles (1981), som i en något omarbetad form utgavs på svenska i samband med museets 25-årsjubileum, Moderna Museet 1958–1983, under redaktion av Olle Granath och Monica Nieckels. Det är från detta omslag som Moderna Museets logga är hämtad, namnet i versaler med Robert Rauschenbergs tydligt lutande handstil.

Filtrera och sortera
Utforska skärm 21
Collage for the New York Collection for Stockholm poster
Robert Rauschenberg
1973
MOM/2005/588
Visningsmagasinet
Visas nu
Fem New-York kvällar
Robert Rauschenberg
1964
MOM/2005/590
Visningsmagasinet
Visas nu
Fotograf Rauschenberg Moderna Museet Stockholm
Robert Rauschenberg
1982
NMAFF 41/1983
Visningsmagasinet
Visas nu
Original collage for Moderna Museet poster "Five New York evenings"
Robert Rauschenberg
1964
MOM/2005/587
Visningsmagasinet
Visas nu