DEN VITA LINJEN
Kollektivet Kamoinge Workshop bildades 1963 av en grupp unga afrikan-amerikanska fotografer verksamma i New York i syfte att utbyta erfarenheter och stödja varandra. Ordet kamoinge kommer från det kenyanska kikuyufolkets språk, och betyder ungefär ”en grupp människor som agerar tillsammans”. Bland gruppens ursprungliga medlemmar fanns Roy DeCarava, som blev dess förste ledare. Ming Smith anslöt sig några år senare och var länge den enda kvinnliga fotografen i detta än i dag aktiva kollektiv. På skärmen presenteras ett urval bilder ur Moderna Museets samling av dessa två fotografer.
Roy DeCarava växte upp i Harlem, New York City, och började fotografera i slutet av 1940-talet efter att ha verkat som tecknare och illustratör. Med sin kamera skapade han inkännande bilder av livet i sina hemmakvarter. Ofta med mjuka, mörka toner i de analoga gelatinsilverfotografierna. Även om han aldrig var uttalat politisk i sitt arbete hade han en stark strävan att lyfta fram stadens svarta invånare på ett nytt och respektfullt sätt. I hans produktion finns porträtt av många av de stora jazzmusikerna. DeCarava undervisade under flera år och blev en mentor för många yngre fotografer.
Fotografen Ming Smith är född i Detroit, Michigan, och har varit verksam sedan början på 1970-talet. Karriären tog fart när hennes fotografier publicerades i The Black Photographers Annual. Hon är känd för sina informella, uttrycksfulla porträtt av kulturpersonligheter, från Alvin Ailey till Nina Simone, samt av en lång rad jazzmusiker. Smith är också berömd för sina måleriska gatubilder i både färg och svartvitt. Tidigt arbetade hon med svåra, svaga ljusförhållanden och skapade sina bilder under själva framkallningen, genom att experimentera med olika processer och tonbad. Hennes fotografier ingår i flera amerikanska museisamlingar, och 2020 utkom boken Ming Smith: An Aperture Monograph.