PLATS OCH FÄRG
Ivan Aguéli väljer under en resa till Gotland 1892 att måla ett böljande landskap i närheten av Visby. Han använder en ljus och mjölkig färgskala för att skildra ljuset på ön, och förebådar med sina färg- och formval modernismen. Sigrid Hjertén och Isak Grünewald flyttar in på Katarinavägen i Stockholm år 1913. Året därpå hyr de en stor ateljé högt upp i samma kvarter. När Sigrid Hjertén 1915 blickar ut från fönstret ligger Stadsgården rakt nedanför. I en dynamisk komposition med en stark kolorit fångar hon stadens myller med båtar, järnvägsspår och skördemaskiner. Genom sina val av färger och moderna uttryck bryter Hjertén ny mark med sitt måleri. Isak Grünewalds målning av sonen Iván är också målad 1915. Vi ser sonen luta sig mot den röda fåtöljen och vara som i sin egen värld. Grünewald har skildrat detta genom att lägga ett kallare blått ”tankemoln” runt hans huvud och överkropp. Inspirationen från Henri Matisse och hans Den röda ateljén från 1911 är tydlig. De röda väggarna vittnar snarare om ett nytt sätt att se, än om faktiska röda väggar i ateljén. Aguéli, Hjertén och Grünewald har alla valt platser de kände väl och låter dem berätta på ett nytt sätt genom valet av färg och form.
Eric Magassa placerar ut en figur av tyg och en mask av papp på en gata i The Lost series Detroit, USA (2018). Likt en schaman gör figuren med de kontrastrika färgerna ett avtryck på platsen. Afrikanska masker är ett återkommande tema hos Magassa. Han vrider och vänder på perspektiven och utforskar sådant som Pablo Picassos approriering och användning av västafrikanska masker i sin konst under tidigt 1900-tal. Ikram Abdulkadir porträtterar sin syster i dova färger, med slöjan som fladdrar i vinden och döljer hennes ansikte. Fotografiets skärpa ligger i bakgrunden. Abdulkadir använder sig ofta av välbekanta platser och personer som står henne nära. Verkets titel Dabeesha betyder ”vinden” på somaliska