MÅLA LIVET
Helene Schjerfbeck målade flera porträtt av kvinnor i olika åldrar. Många gånger påbörjade hon dem inför modell, och avslutade dem sedan ur minnet. I den finska orten Hyvinkää (Hyvinge), dit Schjerfbeck flyttade i början av 1900-talet, avbildade hon ofta invånarna medan de utförde sina vardagssysslor.
Då Schjerfbeck var 75 år fick hon sitt verkliga genombrott med en stor utställning i Stockholm. På inrådan av den finlandssvenske konsthandlaren Gösta Stenman flyttade Schjerfbeck under sina sista år till Saltsjöbaden, där hon bosatte sig på Grand Hotel. Denna tid gick hon i dialog med sitt eget åldrande och utförde drygt tjugo självporträtt, i vilka hon utforskade både färg och representation. Titta på hennes blick och kroppshållning, hur intensivt hon iakttar sig själv.
Schjerfbeck hyste en varm kärlek till de äldre mästarnas tekniker, exempelvis frescomåleri (måleri utfört på fuktig kalkputs). Själv applicerade hon flera lager färg över duken. Därefter gnuggade hon med en trasa bort och samtidigt in färgen, tills de kvarvarande pigmenten blev ett med dukens väv. På så sätt uppnådde hon ett enkelt och uttrycksfullt måleri som är klassiskt, modernt och radikalt på samma gång.
I början av sitt liv reste Schjerfbeck ofta, bland annat till Paris. Under sin tid i Finland höll hon kontakt med det internationella konstlivet genom att prenumerera på olika konsttidskrifter. Ibland åkte hon även in till Helsingfors för att gå på Ateneum och se samtida konst.