Group 2
Skip to main content

ANTIKA IDEAL OCH BRUSTNA ILLUSIONER

I surrealismens bildvärldar visar sig påfallande ofta rester av drömsk arkitektur och mystiska monument. Antikens kulturarv löper som en röd tråd genom den västerländska civilisationen. Ibland som en symbol för eviga mänskliga värden, ibland som en spegling av ouppnåeliga ideal människan kan vandra över lik för att nå.

Få konstnärer har haft lika stort inflytande på surrealismens utveckling som Giorgio de Chirico. Moderna Museets målning "Barnets hjärna" från 1914 (för tillfället utlånad) betraktades av surrealistledaren och författaren André Breton som en prototyp för en surrealistisk bildkonst.

Efter att surrealisterna tagit de Chirico till sig, ändrade han själv inriktning och började att måla influerad av de gamla mästarna. Hästen som mytologisk varelse blev ett återkommande motiv, ofta målad i ett antikt ruinlandskap. I de Chiricos bildvärld gavs den klassiska arkitekturen och monumentet en given plats. Den italienske målaren var född i Grekland och det antika arvet följde honom genom hela hans konstnärskap.

Antiken attraherade också den fascistiska rörelsen på frammarsch runtom i Europa. Italiens ledare Benito Mussolini liksom Tysklands Adolf Hitler refererade ivrigt till det romerska imperiets glansdagar. Hitler närde drömmen om att skapa ett eget tusenårigt rike.

I takt med att Europa närmade sig ett andra världskrig började Halmstadgruppens motiv alltmer att beröra existentiella frågor. I några av de målningar vi ser här är det inga antika ruiner som fyller bildrummen, det är spillror av vår egen civilisation.

Filtrera och sortera
Utforska skärm 8
Bakgården
Axel Olson
1938
NM 4421
Visningsmagasinet
Visas nu
Cavallo
Giorgio de Chirico
ca 1925
NM 2900
Visningsmagasinet
Visas nu
Deus ex machina I
Erik Olson
1937
MOM/2007/11
Visningsmagasinet
Visas nu
Drömland I
Stellan Mörner
1939
NM 5543
Visningsmagasinet
Visas nu
Ecce homo
Sven Jonson
1937
NM 3327
Visningsmagasinet
Visas nu