KRIG OCH FRED
Några av dessa fotografer blev legendariska och deras bildreportage har inspirerat generationer av efterföljare. Bland dem kan nämnas medlemmarna i bildbyrån Magnum Photos, som bildades 1947 av Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, George Rodger, David ”Chim” Seymour och William Vandivert. Kontor etablerades initialt i Paris och New York, där det fanns medarbetare och assistenter, vilka skötte administrationen, framkallade och katalogiserade. Fotograferna valde själva sina uppdrag och en viktig grundprincip var att se till att de behöll rättigheterna till sina bilder. På skärmen visas ett urval fotografier av Robert Capa och av Julia Pirotte, den senare en av få kvinnliga fotografer som slog sig fram inom den mansdominerade och hårdkokta krigsfotografin.
Den karismatiske Robert Capa (1913–1954) ledde Magnum under de första åren och var betydelsefull för bildbyråns framgång. Bilden av den fallande republikanske soldaten från det spanska inbördeskriget är hans mest berömda bild. Den blev symbolen för kraften i det fotografiska mediet och dess förmåga att skildra plötslig död ‒ samtidigt diskuteras om bilden var arrangerad. Capa blev krigskorrespondent för Life under resten av andra världskriget. Några år senare, 1954, var han i Hanoi för att skildra kriget i Franska Indokina, där han gick på en landmina och omkom.
Julia Pirotte (1908–2000) föddes i Konskowola, en liten judisk stad i Polen. Hon satt fängslad under fyra år innan hon 1934 flydde och hamnade i Bryssel. Vid denna tid fick hon en kamera och började studera fotografi och journalistik. När Tyskland angrep Belgien flydde hon återigen, hamnade i Marseille och skapade sig ett namn som fotograf. Julia Pirottes bilder har i stor utsträckning använts av pressbyråer och blivit en betydelsefull dokumentation av befrielsekampen i Frankrike under andra världskriget.