ATT PORTRÄTTERA ETT FOLK
I anslutning till första världskriget påbörjade August Sander sitt största fotografiska projekt – att avbilda 1900-talets människor. Han ville dokumentera och kartlägga det tyska folket, individ för individ, yrke för yrke, klass för klass, och presentera resultatet i ett fotografiskt uppslagsverk.
Sander publicerade sextio porträtt i boken "Antlitz der Zeit" (Tidens ansikte) 1929. Bilderna av akademiker, arbetslösa, bönder och soldater bland andra var ett försök att psykologiskt skildra människorna och tiden. Tanken var att via porträttens formella stil återge de olika yrkenas karaktärer. Inriktningen kom att kallas Nya sakligheten (Die Neue Sachlichkeit). I Sanders genomträngande avbildningar möter vi konditorn, studenten, sekreteraren, byggarbetaren och konstnären. Vilka öden gick de till mötes?
Den sociala verkligheten kom dock snart att förändras. Under nazitiden tvingades Sander överge sitt projekt, då bilderna inte överensstämde med nazisternas uppfattning om en ’arisk’ befolkning. 1936 förbjöds bilderna, de fotografiska plåtarna förstördes och boken beslagtogs. Efter andra världskriget kom Sander att utöka sitt verk med porträtt av människor som utsatts för nazisternas förföljelse och terror.