Group 2
Skip to main content

Irving Penn

USA, 1917 - 2009
Irving Penn föddes i Plainfield, New Jersey i USA. Han studerade vid Philadelphia Museum School of Industrial Art, 1934-38. Från 1940-talet arbetade han som fotograf på modemagasinet Vogue. Efter en sejour i Paris återvände Penn till USA på 50-talet. I Frankrike fotograferade han parismodet på ett helt nytt sätt. Till skillnad från sina kollegor, valde Penn att rensa bort alla överflödiga tillbehör. Kvar fanns det väsentliga: människan, klädedräkten - och det naturliga dagsljuset som lockade fram det bästa ur motivet. Penn koncentrerade sig på motivet och använde ofta en helt neutral, grå eller vit bakgrund. Den grå kunde ibland utgöras av en sliten presenning som förstärkte modetemats detaljer. Det var också tydligt för betraktaren att det var en ateljébild - inte en låtsasverklighet. Genom den renläriga attityden blev Penn banbrytare också för ett nytt sätt att fotografera föremål. Synsättet överförde han till sina porträtt av kulturpersonligheter som Truman Capote, Jean Cocteau, Anais Nin, Jasper Johns och Carson McCullers under 1950-talet. Särskilt intressanta är bilderna som Penn utförde i ett specialkonstruerat tält som han medförde på resor både i Afrika och i Asien. Under 1960-talet fotograferade Penn amerikanska subkulturer, bl.a. Hells Angels, för tidskriften Look. Penn har inte bara blottlagt de motiv han riktat sin kamera mot - han har också sökt i fotografins historia och t.ex. återuppväckt platinotypen. Ett fotografi där fotopapperets silversalter ersattes med platina- och palladiosalter. Förfarandet lyfter särskilt fram mellantonerna i det svartvita materialet. I samband separatutställningen 1995 på Moderna Museet, donerade Irving Penn 100 fotografier till minne av sin svenskfödda hustru Lisa Fonssagrives-Penn. Bland fotografierna finns ett porträtt av Ingmar Bergman från 1964, som både ger en bild av regissören Bergman och av personen Ingmar.