Group 2
Skip to main content
Car Hood
Car Hood
Car Hood
Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Car Hood

Konstnär (USA, född 1939)
Alternativ titel
  • Motorhuv
Tillkomstår1964
Teknik/MaterialAkrylfärg och billack på motorhuv i plåt
MåttCirka 109 x 125 x 11 cm
KlassificeringSkulptur
Credit LineInköp 2007 (Det andra önskemuseet)
Länder
InventarienummerMOM/2007/149
Konstverket visas inte just nu
Om konstverketJudy Chicagos banbrytande gärning har satt sin prägel på den feministiska konstens utveckling i USA sedan 1970-talet. Med Motorhuv lade Chicago beslag på en viktig symbol i den mansdominerade surfkulturen i 1960-talets Los Angeles och förvandlade den till en duk med helt annat bildinnehåll. Den spraymålade huven uppvisar symmetriska mönster och rymmer symboler som exempelvis det keltiska korset. Med konstnärens egna ord genomborras motivets vaginaform av en fallisk pil ovanpå ett typiskt manlighetsattribut – "ett tydligt uttryck för mitt sinnestillstånd vid den här tiden".



Signaturer, påskrifter och märken Etikett fastsatt i plexiboxen som hör till verket: When I first started my professional life , in 1963, I went to auto-body school, because I wanted to learn to spray paint, and because it seemed another way to prove my "seriousness" to the male art world. While I was there, I put my very sexually feminine images on this car hood, which in itself is quite a symbol. Judy Chicago Utställningshistorik i urval SPEKTAKULÄRA TIDER 60-talet ur Moderna Museets samling  (den 26 december 2009 - den 27 februari 2011) Moderna Museet Malmö Tid & Plats: Los Angeles 1958-1968 (2008-2009) Moderna Museet, Stockholm Pop konst design (den 29 juni 2013 - den 22 september 2013) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Tid & plats : Los Angeles 1957-1968 : [Moderna Museet 4/10 2008-6/1 2009]Time & place : Los Angeles 1957-1968 : [Moderna Museet 4/10 2008-6/1 2009]Det andra önskemuseet : [Moderna Museet] Lättläst

Judy Chicago föddes i USA

1939.

Hon har gjort en spraymålning direkt på en motorhuv

och kallar konstverket

Motorhuv.

Den här motorhuven

har suttit på en Chevrolet Corvair.

När Judy Chicago bodde i Los Angeles

i USA på

1960-talet

var det väldigt populärt med snabba bilar

och blanka motorcyklar.

Manliga konstnärer ansågs bättre än kvinnliga.

Judy Chicago har berättat

att en av de finaste komplimanger

en kvinnlig konstnär kunde få

var att hennes verk såg ut att vara gjort av en man.

Mönstret i hennes konstverk är symmetriskt uppbyggt.

Det är som om formerna speglar sig i varandra,

men här finns också gåtfulla symboler

som det keltiska korset,

som hon har spraymålat i en stark orange färg

mot en lila bakgrund.

På sidorna finns gröna välformade bladformer.

Judy Chicago har berättat att en av formerna

föreställer formen av ett kvinnligt könsorgan,

som genomborras av ett manligt könsorgan.

1960-talet bytte hon efternamn till Chicago.

Det lät bättre för en artist, tyckte hon.

Att byta namn var en politisk handling.

Så gjorde även andra politiska aktivister, som levde då,

till exempel Malcom X och Svarta Pantrarna.