Suprematistische Komposition
- Suprematist Composition
- Suprematistisk komposition
Fortfarande är förvånansvärt lite känt om Anna (Abelevna) Kagans konstnärskap. Hon studerade 1919–1922 för Kazimir Malevitj på konstskolan i Vitebsk i Vitryssland/Belarus. Vitebsk var något av ett andra Paris vid den här tiden. Malevitj och hans suprematistiska visioner hade stark inverkan på Kagan. Hon medverkade i en rad utställningar med gruppen UNOVIS "för den nya konsten". Efter Lenins död tillät myndigheterna dock inte avantgardet att ställa ut utan krävde av konstnärer att de skulle arbeta enligt Stalins och socialrealismens doktriner. Men Anna Kagan fortsatte i skymundan att måla abstrakt fram till sin död. Under 1920- och 30-talen arbetade hon med abstrakta kompositioner på keramiska bruksföremål och med grafisk och textil design.
Signaturer, påskrifter och märken Signerad i nedre vänster hörn på baksidan av duken: "Kagan A. A. " Utställningshistorik i urval Ryskt avantgarde - Visioner om en framtid (den 14 september 2013 - den 12 januari 2014) Moderna Museet Malmö Samlingsutställning 2019-2022 (den 1 februari 2019 - den 27 augusti 2023) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Det andra önskemuseet : [Moderna Museet] Lättläst
Anna Kagan föddes i staden Vitebsk
i Vitryssland/Belerus 1902.
Hon dog där 1974.
Det är fortfarande förvånansvärt lite känt om
hennes liv och konstnärskap.
Hon studerade 1919–1922 för konstnären Kazimir Malevitj på konstskolan i Vitebsk.
Vitebsk var något av ett andra Paris vid den här tiden,
fullt av konst, litteratur och kultur.
Kagan tog starkt intryck av Malevitj och hans visioner.
Han skapade en egen stil
som han kallade suprematism.
Den skulle vara till för alla.
Kagan målade i abstrakta, inte föreställande former
och ett fåtal färger.
Hon medverkade i en rad utställningar
med gruppen kallad ”för den nya konsten”.
Efter den kommunistiska ledaren Lenins död 1924
tillät dock myndigheterna inte dessa konstnärer att ställa ut.
Staten krävde att de skulle arbeta enligt den nya diktatorn Stalins och socialrealismens doktriner.
Men Anna Kagan fortsatte att måla abstrakt fram till sin död.
Under 1920- och 30-talen arbetade hon med abstrakta kompositioner på keramiska bruksföremål och design på papper och textil.