Group 2
Skip to main content
Martha Rosler. "Semiotics of the Kitchen," 1975. Courtesy Electronic Arts Intermix (EAI), New Y ...
Semiotics of the Kitchen
Martha Rosler. "Semiotics of the Kitchen," 1975. Courtesy Electronic Arts Intermix (EAI), New Y ...
Martha Rosler. "Semiotics of the Kitchen," 1975. Courtesy Electronic Arts Intermix (EAI), New York.

Semiotics of the Kitchen

Konstnär (USA, född 1943)
Alternativ titel
  • Kökets semiotik
Tillkomstår1975
Teknik/MaterialVideo, sv/v, ljud
Mått6:09 min
KlassificeringRörlig bild
Credit LineInköp 2005
Länder
InventarienummerMOM/2005/40
SamlingarMaterialitet
Konstverket visas inte just nu
Om konstverket

Martha Rosler arbetar med video, fotografi, installation och performance, och sammanför ofta det vardagliga med större sammanhang. Vid en arbetsbänk i ett enkelt kök presenterar konstnären själv metodiskt diverse vanligt förekommande köksredskap och demonstrerar deras funktion. Emellanåt sker små skiftningar i det vardagliga, som när en gaffel visas fram med våldsamma huggliknande rörelser. Det välkända teckensystemet i ett kök får plötsligt nya betydelser. Kökets semiotik var ett banbrytande verk som ironiserade över tidens ”kvinnoroll” och parodierade den amerikanska tv-stjärnan Julia Childs matlagningsprogram för hemmakockar. Mot slutet imiterar Rosler filmkaraktären Zorro, när hon med en kniv i luften ”skär” den sista bokstaven i det engelska alfabetet, Z.



























Utställningshistorik i urval Efterkrigstid till 1970-tal Moderna Museet, Stockholm Samlingsutställning 2010 - Konst som en idé om konsten (2010) Moderna Museet, Stockholm Samlingsutställning 2019-2022 (den 1 februari 2019 - den 27 augusti 2023) Moderna Museet, Stockholm Konstnären (den 11 februari 2016 - den 4 september 2016) Nationalmuseum, Stockholm Konstnären (den 24 september 2016 - den 19 februari 2017) Moderna Museet Malmö Moderna Museets utställningskataloger Konstnären : [Moderna Museet Malmö 24/9 2016-19/2 2017] Lättläst

Martha Rosler föddes i New York 1943

och bor där idag.

Hon har använt många olika tekniker i sin konst,

och var tidig med att skapa konst genom videofilm.

Här ser vi hennes film Kökets semiotik.

Namnet på konstverket betyder ungefär

"Kökets ABC".

Den är enkelt gjord,

men den som tittar blir påverkad av Marthas Roslers kraft.

Hon visar upp saker som används i ett kök,

och hon tar dem i bokstavsordning:

A som i Apron (förkläde på svenska)

B som i Bowl (skål),

C som i Chopper (köttyxa) och så vidare.

Hennes ansikte visar först inte vad hon känner,

men de arga rörelserna visar mer.

Hon hugger kraftigt med köttyxan

och skär vilt med kniven.

Det hon först varsamt mäter upp, slänger hon sedan bort.

Mot slutet av filmen ser hon trotsig ut,

hon verkar arg.

När Martha Rosler gick i skolan,

var det i en gammaldags, sträng judisk skola.

Där fick inte flickor göra, det som pojkar fick göra.

Hon protesterade.

Hennes konst handlar ofta om de olika villkor

som män och kvinnor har,

och om krig, rasism och fattigdom.