Group 2
Skip to main content
Home
Home
Home
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Home

Konstnär (Libanon, född 1952)
Alternativ titel
  • Hem
Tillkomstår1999
Teknik/MaterialBord, köksredskap i rostfritt stål, elsladdar, datorstyrd elektrisk spänning, glödlampor, ljud, stålvajer
MåttVarierande mått
KlassificeringInstallationLjud
Credit LineDonation 2000 från Moderna Museets Vänner
InventarienummerMOM/2000/13
Konstverket visas inte just nu
Om konstverketI installationen Home ingår ett enkelt, opersonligt bord med några vanliga köksredskap sammanhållna av en elektrisk ledning vars ström rytmiskt ökar och avtar. Bordet är avskärmat med stålwire. Föremålen, som vi dagligen - i synnerhet kanske kvinnor - handskas med, är inte bara laddade med symbolik kring vardagsritualer, utan också bokstavligt elektriskt laddade. Vad är det här för en plats? Det är i alla fall inte köket - hemmets hjärta, utan snarare en plats för tortyr.
Mona Hatoum bor och verkar i London, men är född 1952 i Libanon. Sitt konstnärliga ursprung har hon i det tidiga åttiotalets performancekonst där hon använde sin egen kropp i olika sammanhang som symbol för fysisk och psykisk smärta. I Hatoums verk från senare år syns inte den fysiska kroppen lika tydligt. Men den är närvarande genom verkens mänskliga proportioner och hennes föremål har ofta direktkontakt med hud och kropp.
Utställningshistorik i urval Samlingsutställning 2019-2022 (den 1 februari 2019 - den 27 augusti 2023) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museet c/o Jönköpings Länsmuseum (2010-2011) Jönköpings läns museum Lättläst

Mona Hatoum föddes 1952

i Libanons huvudstad Beirut.

Hon flyttade som vuxen till London.

Där gick hon konstskola och började arbeta med konst.

Detta verk, Hem, är en installation.

Hem är både vackert och kusligt.

Blanka köksredskap ser fina ut när de ligger

bredvid varandra.

Då och då lyses de upp inifrån av lampor.

På väggarna bildas vackra skuggmönster.

En elektrisk ledning går genom redskapen.

Elektriciteten surrar ljudligt och får lamporna att lysa,

men den gör också redskapen strömförande.

Uppspända linor av stål håller oss på avstånd.

Mona Hatoums konst handlar ofta om kroppen

och om hur något kan kännas.

Den arabiska kulturen har många regler kring kroppen.

Medan den brittiska kulturen i sig själv

kan ses som reserverad inför det kroppsliga.

Mona har erfarenhet av båda dessa miljöer.

När hon växte upp i Libanon var matlagning

en förberedelse för att gifta sig.

Det gillade inte Mona Hatoum.

Är Hatoums installation en farlig plats?

Ett kök brukar vara en trygg plats,

men vi kan ändå uppleva något otrevligt.

Kvinnor kan känna sig instängda

och tvingade till slitsam matlagning.

I sin konst vill Mona Hatoum föra in något som stör.