Group 2
Skip to main content
Rabotnitsa, kolchoznitsa, bud udarnitsej oborony
Rabotnitsa, kolchoznitsa, bud udarnitsej oborony
Rabotnitsa, kolchoznitsa, bud udarnitsej oborony
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Rabotnitsa, kolchoznitsa, bud udarnitsej oborony

Konstnär (Ryssland, 1892 - 1971)
Förläggare (Ryssland)
Alternativ titel
  • Fabriksarbeterskor, kolchosarbeterskor. Var chockarbetare i försvaret!
  • Women workers, women kolkhoz workers, driving the tractor, at the workbench, with the rifle. Be the Schockworkers of Defense
Tillkomstår1931
Teknik/MaterialLitografi på papper
MåttBildmått: 85,8 × 59,7 cm
KlassificeringAffischer
Credit LineDonation 1932 från Albert Engström
Länder
InventarienummerNMAFF 801/1936
Konstverket visas inte just nu
Beskrivning Texten översatt till svenska: Fabriksarbeterskor, kolchosarbeterskor, på traktorn, vid maskinen, med geväret i hand, Var stötarbetare (chockarbetare) i försvaret! Signaturer, påskrifter och märken Bri-Bejn Utställningshistorik i urval Jacqueline de Jong (den 26 februari 2012 - den 8 april 2012) Moderna Museet, Stockholm Ryskt avantgarde - Visioner om en framtid (den 14 september 2013 - den 12 januari 2014) Moderna Museet Malmö Lättläst

I museet visas en samling politiska affischer.

De gjordes i Sovjetunionen på

1930-talet.

Affischerna presenterade de nya revolutionära idéerna.

Många människor var analfabeter.

De kunde inte läsa.

Genom att titta på affischerna,

kunde de få information om hur samhället

skulle växa sig starkt.

Statscheferna visades upp på affischerna.

Ledarna visade hur man ville utveckla

det kommunistiska samhället

Vi får också se vilka som var fiender.

Nazismen var fiende till kommunismen.

Därför finns nazismens hakkors

ofta hotande med på affischerna.

Jämställdhet mellan män och kvinnor var viktigt.

Kvinnor behövdes som arbetare,

för att samhället skulle fortsätta att utvecklas åt rätt håll.

På denna affisch står:

Fabriksarbeterskor, kolchosarbeterskor.

Var chockarbetare i försvaret!

I den affischen ser vi kvinnor i olika roller.

Affischen var ett nytt sätt att arbeta med bilder

för konstnärer.

Den här affischen gjordes av en kvinna,

den ryska konstnären Bri-Bejn.

Hon föddes

1892 och dog 1971.

Affischerna har inspirerat

många konstnärer och grafiska formgivare.

Det finns många diagonala linjer,

som skapar intressanta rörelser i bilderna.