Group 2
Skip to main content
Madonnan
Madonnan
Madonnan
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Madonnan

Konstnär (Sverige, född 1938)
Alternativ titel
  • The Madonna
Tillkomstår1969
Teknik/MaterialOlja på duk
MåttBildmått: 120 × 106 cm Ram: 122 × 108 × 3 cm
KlassificeringMåleri
Credit LineInköp 1970
Länder
InventarienummerNM 6278
Konstverket visas inte just nu
Om konstverketMed sig själv som modell bygger Lena Cronqvist upp psykologiskt laddade scener som, trots att de ofta speglar personliga livserfarenheter, lyckas sätta fingret på det mest allmängiltiga. Familjelivets olika roller utforskas, som att vara barn, syskon, förälder eller livskamrat. Cronqvist tillhör de konstnärer som från och med slutet på 1960-talet lyfte fram kvinnan som det berättande subjektet i konsten. Det var i en tid då den feministiska rörelsen deklarerade att det privata är politiskt. I ”Madonnan” ser vi en mor, sittande med sitt barn i famnen, kämpa för att hålla tillvaron samman. Titeln refererar till de kristna kultbilder där Jesusbarnet, alltings centrum, avbildas i sin jordiska moders famn. 
Utställningshistorik i urval SPEKTAKULÄRA TIDER 60-talet ur Moderna Museets samling  (den 26 december 2009 - den 27 februari 2011) Moderna Museet Malmö Ingens hundar: svensk konst genom hundra år (1998) Moderna Museet, Stockholm Samlingsutställning 2004 - 2011 - I vår tid (2004 - 2011) Moderna Museet, Stockholm Motstånd/ MOMA möter Moderna 1960-2000 (2001) Moderna Museet, Stockholm Samlingsutställning 2019-2022 (den 1 februari 2019 - den 27 augusti 2023) Moderna Museet, Stockholm Lättläst

Många konstnärer har målat Jungfru Maria

när hon håller i sin bebis Jesus.

Ofta ser Maria väldigt lycklig ut.

Hon tittar vänligt på det fina Jesusbarnet som sitter

i hennes knä.

Dessa tavlor har funnits länge

och de är vanliga i kyrkor och på konstmuseum.

Lena Cronqvist är en svensk konstnär,

Hon är född 1938.

Lena Cronqvist målar gärna det som hänt i hennes eget liv.

Här har hon valt att döpa sin målning till Madonnan.

Men istället för den kärleksfyllda "jesusmamman"

ser vi en mamma som ser instängd och lidande ut.

Tittar vi närmare

ser vi att bebisen inte alls ser så gullig ut

som vi förväntar oss.

Barnet håller sina händer som i ett strypgrepp

runt sin mammans hals.

Det ser nästan ut som att mamman stryps.

I bakgrunden ser vi ett fönster med utspridda matrester,

ett gammalt paket mjölk och en Kalles kaviartub.

Tittar vi ut genom fönstret

så ser vi höghus

och det välkända T:et för tunnelbanan.

Kanske vill Lena Cronqvist ge oss en annan bild

av moderskapet än den förväntade eller idealiserade?