Komposition
En av de målningar som trängdes på väggen i Otto G. Carlsunds presentation av postkubistiskt måleri på Stockholmsutställningen, var ett stilleben av Amédée Ozenfant. Under 1920-talet undervisade konstnären vid Académie Moderne i Paris där Carlsund var en av eleverna. Ozenfant var en typisk modernist i det att han rastlöst sökte efter nya anti-traditionella former, i en konstens tidsanda där nya ”ismer” ständigt dök upp − ofta formulerade i manifest och andra texter. En av dessa ismer var purismen, och dess doktriner publicerades i Après le cubisme (Efter kubismen) 1918, skriven av Ozenfant och arkitekten Le Corbusier. Purismen ville städa upp i kubismen, göra den ”renare” och mindre fragmenterad. Stockholmsutställningens stilleben visar välbekanta former av bland annat instrument och en karaff i skiktade figurplan. Utpräglat modernt, men räfflorna på karaffen visar på konstnären vurm för det klassiska.
Utställningshistorik i urval Rosa segel. Svensk modernism i Moderna Museets samling (den 17 juni 2023 - den 3 augusti 2025) Moderna Museet, Stockholm Givet av MMV (1972) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Givet av Moderna Museets vänner : [Moderna Museet : 22.1 - 13.2 1972]