La Roche-Guyon: le château
- Slottet i La Roche-Guyon
- The Castle at Roche-Guyon
Sommaren 1909 utförde
Georges Braque fem målningar av slottet i La Roche-Guyon, en liten stad några
mil utanför Paris. Inspirerad av Paul Cézanne, som uppmärksammats stort med en
retrospektiv utställning i Paris två år tidigare, byggde Braque upp bilden
arkitektoniskt i geometriska, facettliknande former. Med återhållsam palett lät
Braque färger och former gradvis frigöra sig från varandra. Under de följande
åren fortsatte Braque, i nära dialog med Pablo Picasso, att reducera sin palett
till enbart nyanser av brunt, grått och ockra – detta för att färgen inte
skulle störa arbetet med formen. Det är dock här, i målningen av slottet i La
Roche-Guyon, som vi ser de första stegen mot det som senare skulle bli känt som
den analytiska kubismen.
Signaturer, påskrifter och märken Se konserveringens arkiv Utställningshistorik i urval Moderna Museets samling i ny presentation (1998-2000) Moderna Museet, Stockholm Ny presentation av samlingen (2000-2002) Moderna Museet, Stockholm Den tidiga modernismen: 1900-1920 ur Moderna Museets samling (den 19 mars 2011 - den 2 oktober 2011) Moderna Museet Malmö Mästerverken åter. Verk av spanska konstnärer ur Samling S. runt den återbördade Picassos Källan. (1995) Moderna Museet, Stockholm Samlingsutställning 2004 - 2011 - I vår tid (2004 - 2011) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museet c/o Waldemarsudde - Moderna klassiker (2002-2003) Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm Scenbyte: verk ur Moderna Museets Samling av Dardel, Matisse, Abdul-Hadi, Hjertén och Léger m.fl. (den 15 oktober 2011 - den 5 februari 2012) Moderna Museet Malmö Moderna Museets utställningskataloger Moderna klassiker : Moderna Museet c/o Prins Eugens Waldemarsudde : 28/9 2002 - 16/2 2003The Masterpieces are back! : Moderna Museet, Spårvagnshallarna : [May 6th - August 27th 1995]Mästerverken åter! Moderna Museet, Spårvagnshallarna : [6 maj - 27 augusti 1995] Lättläst
Georges Braque var en fransk konstnär.
Han föddes 1882 och dog 1963 i Paris.
Hans far hade en målerifirma där han
började arbeta som lärling.
Senare blev han vän med Pablo Picasso.
Både två arbetade med och utvecklade kubismen.
Sommaren 1909 tillbringade han i
la Roche-Guyon, väster om Paris.
Landskapet vid floden Seine fascinerade honom.
Han skriver i ett brev till en konsthandlare i Paris:
Förtjust över att vara här. Landskapet är verkligen mycket vackert...
Jag vill vara så ostörd som möjligt. Jag ber er att inte meddela min adress till någon.
Han målar det medeltida slottet
som ser ut att krypa uppför bergsluttningen.
Landskapets och byggnadernas delar målas som i fasetter.
Det kallas fasettkubism.
Färgmässigt är bilden spännande med sin växelverkan
mellan den gröna växtligheten
och den sandfärgade arkitekturen.