Group 2
1. SJÄLVPORTRÄTT. Ur albumet Min längtans föremål

Konstnär (USA, 1890 - 1976)
Alternativ titel
  • 1. SELF PORTRAIT. From the Album Objects of My Affection
Tillkomstårca 1944
Teknik/MaterialGelatinsilverfotografi monterat på papper, bläck
MåttBildmått: 11,2 × 8,9 cm Pappersmått: 22,5 × 30 cm
KlassificeringFotografi
Credit LineInköp 1997
Länder
InventarienummerFM 1997 004 001
Konstverket visas inte just nu
Om konstverketNär Man Ray kom till Hollywood 1940 hade han tvingats lämna kvar de flesta av sina verk i Paris. Han var beroende av att få visa sin konst för en ny publik i USA och återskapade därför några av sina gamla objekt, ofta utifrån fotografier. Objects of My Affection blev samlingsnamnet. 1944 ställde han samman ett album med samma titel som innehöll särskilt utvalda fotografier av objekt, målningar och interiörer. Till varje bild har han själv skrivit kommentarer - underfundiga och ofta mångtydiga. Denna poetiska bok utgör en gåtfull sammanfattning av de viktigaste delarna i Man Rays konstnärskap.
Signaturer, påskrifter och märken Signerad på framsidan av albumsidan Utställningshistorik i urval Man Ray - Mina affektionsobjekt (1998) Moderna Museet, Stockholm Man Ray (2004) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Man Ray: [Emmanuel Radnitsky]: Moderna Museet [4.9 - 31.10] 2004