Utsikt över Slussen
- View of Slussen
Beskrivning Slussen Signaturer, påskrifter och märken Signerad nere till höger "Hjertén 1919" Utställningshistorik i urval Samlingsutställning 2019-2022 (den 1 februari 2019 - den 27 augusti 2023) Moderna Museet, Stockholm Ingens hundar: svensk konst genom hundra år (1998) Moderna Museet, Stockholm Rosa segel. Svensk modernism i Moderna Museets samling (den 17 juni 2023 - den 3 augusti 2025) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets samling i ny presentation (1998-2000) Moderna Museet, Stockholm Ny presentation av samlingen (2000-2002) Moderna Museet, Stockholm 10-talets bilder. Målningar, teckningar, skulpturer, affischer, film, foto, tidningsbilder, texter som får oss att se, uppleva (1972) Länsmuseet Gävleborg, Gävle 10 historier - svensk konst 1910-1945 ur Moderna Museets samling (2007) Moderna Museet, Stockholm Särskilda verk ur den svenska samlingen (1993-1994) Moderna Museet, Stockholm Sigrid Hjertén 1885-1948. En retrospektiv utställning av målningar (1964) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger 10 historier : svensk konst 1910-1945 ur Moderna Museets samling : [2/6 - 9/9 2007]10-talets bilder : målningar, teckningar, skulpturer, affischer, film, foto, tidningsbilder, texter som får oss att se, uppleva och lära känna 10-talet : Moderna Museet februari - mars 1972Sigrid Hjertén 1885 - 1948 : en retrospektiv utställning av målningar : Moderna Museet 1964 Lättläst
Sigrid Hjertén var en svensk konstnär.
Hon levde
1885 till 1948.När hon var
25 år reste hon till Parisoch hade Henri Matisse som lärare.
Deras konst kallas expressionistisk,
för den uttrycker känslor,
inte bara de motiv som visas på tavlan.
Den stora Expressionist-utställningen
ägde rum
1918på Liljevalchs Konsthall i Stockholm.
Sigrid Hjertén var en av utställarna.
Utställningen fick hård kritik.
Hjertens verk kallades ”rena idiotin.”
1919
målar hon denna utsikt från sin ateljé,över den då moderna Slussen i Stockholm.
Från sitt höga ateljéfönster har hon stor utsikt.
Där nere pågår gatulivet.
Vi ser människor, häst och vagn, skärgårdsbåtar, spårvagn
och i bakgrunden Riddarholmskyrkan.
Sigrid Hjertén målar gatans oväsen i färger.
Det varma, rödgula draperiet i ateljén
blir en kontrast
till den kalla, oroliga, blå himlen.
De kvinnliga konstnärerna vid
1900-talets börjanmålar ofta staden på långt håll.
Gatan är ännu inte en plats
där fina kvinnor rör sig.
De får istället titta ut mot världen
från en balkong
eller ett fönster.