Group 2
Skip to main content
Composition bleue et  jaune
Composition bleue et jaune
Composition bleue et  jaune
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Composition bleue et jaune

Konstnär (Nederländerna, 1872 - 1944)
Alternativ titel
  • Composition with Blue and Yellow
  • Komposition med blått och gult
Tillkomstår1933
Teknik/MaterialOlja på duk
MåttBildmått: 41,5 × 33 cm Ram: 55,5 × 47 cm
KlassificeringMåleri
Credit LineDonation 1989 enligt testamente från Gerard Bonnier
Visas nu
Stockholm
InventarienummerMOM 447
Utställningshistorik i urval Samlingsutställning 2004 - 2011 - I vår tid (2004 - 2011) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets samling i ny presentation (1998-2000) Moderna Museet, Stockholm Mästerverken åter. Verk av spanska konstnärer ur Samling S. runt den återbördade Picassos Källan. (1995) Moderna Museet, Stockholm Ur Gerard Bonniers samling (1968) Moderna Museet, Stockholm Ny presentation av samlingen (2000-2002) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Ur Gerard Bonniers samling : Moderna Museet, Stockholm : [6.6 - 18.8 1968]Mästerverken åter! Moderna Museet, Spårvagnshallarna : [6 maj - 27 augusti 1995]The Masterpieces are back! : Moderna Museet, Spårvagnshallarna : [May 6th - August 27th 1995] Lättläst

Piet Mondrian föddes 1872 i Nederländerna

och dog 1944 i USA.

 

Omkring 1919-20 lösgjorde sig Mondrian från

varje avbildning av den yttre världen.

Han sökte en "ren" abstrakt, icke föreställande,

konst som han kallade den neoplasticism.

 

Han valde en geometrisk struktur

av horisontaler och vertikaler som för honom symboliserade

en andlig och universell ordning.

Sin målarpalett reducerade han till grundfärgerna gult, rött och blått,

och icke-färgerna vitt och svart.

 

Komposition med gult och blått tillkom i Paris 1933.

Mondrian bodde där innan han flyttade till London

och sedan New York.

1937 medtogs verk av Piet Mondrian på den nazistiska

konstutställningen Entartete Kunst (Urartad konst)

i Tyskland.

Han var en av

de mest radikala av modernisterna.

 

I Mondrians vision var konsten

på väg att bli överflödig.

 

I framtiden skriver han … //

Då kommer vi inte längre att behöva några tavlor och skulpturer,

eftersom vi lever i förverkligad konst.