The Dry Cleaning Store
- Kemtvätten
USA upplevde ett ekonomiskt uppsving efter andra världskriget och den snabba inflyttningen till städerna väckte frågor om vilket liv man levde. Konstscenen där hade under en längre tid dominerats av den icke-föreställande abstrakta expressionismen. De unga amerikanska konstnärerna försökte att föra in verkligheten i konsten igen.
I George Segals verk möts pop och social realism. Han var trött på att ramen i måleri satte stopp för rummet och övergick därför till att arbeta med skulptur i naturlig storlek. Genom en ny snabbtorkande gipsbinda kunde han enkelt göra avgjutningar av sina modeller som oftast var familj och vänner. Segal lyfter fram vardagliga situationer, ögonblick som förmedlar känslan av vad det är att vara människa. Slutenheten hos hans gipsfigurer tycks fånga bristande kontakt mellan människor. Neonskylten och skyltfönstret i Kemtvätten har tagit över rollen som kommunikatörer medan individen förvandlats till en utförare av tjänster. Verket visades på museet för första gången i utställningen New York Collection for Stockholm.
Utställningshistorik i urval Efterkrigstid till 1970-tal Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets samling i ny presentation (1998-2000) Moderna Museet, Stockholm New York Collection for Stockholm (1973) Moderna Museet, Stockholm Pop Art & Nouveau Réalisme, ur samlingarna (1991-1992) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger New York Collection for Stockholm : Moderna Museet : oktober 27 - december 2, 1973Pop Art & Nouveau realisme : ur Moderna Museets samlingar : Moderna Museet 26.12.1991 - 09.08.1992