Hasengrab V (die Alpen)
av Joseph Beuys
Konstnär
Joseph Beuys
(Tyskland, 1921 - 1986)
Alternativ titel
- Hargrav V (Alperna)
- Hare Tomb V (the Alpes)
Tillkomstår1965
Teknik/MaterialDiverse material
Mått46 x 92,5 x 23 cm
KlassificeringSkulptur
Credit LineDonation 1971 från Moderna Museets Vänner
Länder
InventarienummerNMSK 2096
SamlingarModerna Museets Vänner
Konstverket visas inte just nu
Om konstverketJoseph Beuys är 1900-talets främste schaman i konsten.
Joseph Beuys Hargravar kom till i samband med en serie aktioner 1965. I tretimmarsseanser kallade "Hur man förklarar bilder för en död hare" satt, stod, hasade Beuys omkring, med ansiktet täckt av bladguld och honung, och ena foten inlindad i filt och djurfett, och han förklarade gastande, mässande, muttrande sin konst för en död hare som han höll i famnen. Haren var för Beuys en symbol för människans sårbarhet. Den hade också med förändring att göra, som i alkemin där guld kan framkallas på kemiskt vis. Ett viktigt tema var vårt främlingskap inför naturen, inte minst i förhållande till djuren och döden. Förutom det skräp som täcker hargraven och den schweiziska flaggans kors som markerar den, är döden ett "osynligt" material för Beuys i det här verket. Det formar verket lika starkt som den döda hare som kan ligga begraven under röset.
Utställningshistorik i urval Givet av MMV (1972) Moderna Museet, Stockholm Jan Håfströms urval ur MM:s samlingar (1994-1995) Moderna Museet, Stockholm Ny presentation av samlingen (2000-2002) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Givet av Moderna Museets vänner : [Moderna Museet : 22.1 - 13.2 1972]
Joseph Beuys Hargravar kom till i samband med en serie aktioner 1965. I tretimmarsseanser kallade "Hur man förklarar bilder för en död hare" satt, stod, hasade Beuys omkring, med ansiktet täckt av bladguld och honung, och ena foten inlindad i filt och djurfett, och han förklarade gastande, mässande, muttrande sin konst för en död hare som han höll i famnen. Haren var för Beuys en symbol för människans sårbarhet. Den hade också med förändring att göra, som i alkemin där guld kan framkallas på kemiskt vis. Ett viktigt tema var vårt främlingskap inför naturen, inte minst i förhållande till djuren och döden. Förutom det skräp som täcker hargraven och den schweiziska flaggans kors som markerar den, är döden ett "osynligt" material för Beuys i det här verket. Det formar verket lika starkt som den döda hare som kan ligga begraven under röset.
Utställningshistorik i urval Givet av MMV (1972) Moderna Museet, Stockholm Jan Håfströms urval ur MM:s samlingar (1994-1995) Moderna Museet, Stockholm Ny presentation av samlingen (2000-2002) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Givet av Moderna Museets vänner : [Moderna Museet : 22.1 - 13.2 1972]