In advance of the broken arm
- I förskott på den brutna armen
Marcel Duchamp väckte uppseende med den kubistiskt orienterade "Naken kvinna som går nedför en trappa" 1912, men lämnade snart både grupperingar och måleri. Original och kopia blir mångtydiga begrepp med Duchamp; de flesta verk är repliker och rekonstruktioner, framställda i samråd med honom och ofta signerade. Snöskoveln och flasktorkaren är exempel på vad han kallade readymades – vardagliga ting som görs till konst genom sammanhanget föremålen betraktas i. Titeln om den brutna armen visar på Duchamps lek med ord och företeelser. Surrealisterna hyllade Duchamp tidigt, och hans senare inflytande på konströrelser och konstnärer är lika fundamentalt som omdebatterat. Tankegodset är centralt för konceptkonst såväl som för pop-konst och det postmoderna.
Beskrivning Replik av ready-made utförd av Ulf Linde 1963 Signaturer, påskrifter och märken Signerat och daterat på baksidan av skaftet, till höger: "pour copie conforme/Marcel Duchamp/1963" Utställningshistorik i urval Dada-utställningen (1966) Moderna Museet, Stockholm Marcel Duchamp (den 19 mars 2011 - den 11 september 2011) Moderna Museet Malmö Picasso/Duchamp "He was wrong" (den 25 augusti 2012 - den 3 mars 2013) Moderna Museet, Stockholm Sju rum och en trädgård. Rashid Johnson och Moderna Museets samling (den 28 september 2023 - den 22 september 2024) Moderna Museet, Stockholm Samlingsutställning 2020 - Apropå Baldessari (2020) Moderna Museet, Stockholm Dansmaskiner (den 22 januari 2014 - den 27 april 2014) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger Picasso/Duchamp "He was wrong" : [Moderna Museet , Stockholm 25/8 2012-3/3 2013]Dance machinesDada : meddelande från Moderna Museets vänner