Ingen bild tillgänglig
Det beror på att verket inte har fotograferats än eller att vi inte har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att visa bilden. Vänligen kontakta Bildbyrån om du har frågor angående bilder.
för Stockholm Slides
© Carsten Höller/Bildupphovsrätt 2025
Stockholm Slides
Konstnär
Carsten Höller
(Belgien, född 1961)
Alternativ titel
- Stockholmskanorna
Tillkomstår2025
Teknik/MaterialRutschkana i böjt rörformat rostfritt stål, täckt med polykarbonat, stödstruktur i stål
MåttYttermått: 15160 × 7733 × 7761 cm
KlassificeringInstallation
Credit LineInköp 2025 med donerade medel från Klubb Moderna, Anna-Stina Malmborgs och Gunnar Höglunds stiftelse samt från Elin Kling och Karl Lindman, Betty Bonnier Erhag och Stefan Erhag, Mari och Thomas Eldered, Lars Förberg, Renée Aguiar-Lucander, Caroline Chakraborty och Paolo Carfagna, Christel och Peter Engelbert, Sofi och Filip Engelbert, Kim och William Olsson, Selma Olsson Åkefeldt och Per Åkefeldt, Hanaw Rashid och Tom Ljungberg
Visas nu
StockholmSkulpturer utomhusInventarienummerMOM/2025/30
Om konstverketPå håll liknar Stockholm Slides en enorm, ormliknande skulptur som slingrar sig ner längs Moderna Museets fasad. Närmre inpå bjuder den silverglänsande konstruktionen oss att uppleva konsten och museet på ett oväntat sätt – att släppa kontrollen, överlämna oss åt tyngdlagen och rutscha från taket ut ur byggnaden, i en virvlande rörelse.
Installationen erbjuder både en kroppslig och en visuell upplevelse. För den som åker ner kan färden väcka en rad känslor, från upprymdhet och eufori till hisnande obehag. Medan de som tittar på – förbipasserande och restauranggäster – får bevittna det annorlunda sättet att lämna museet på.
Höller, som studerade lantbruksvetenskap innan han blev konstnär, för in en vetenskaplig nyfikenhet i sina installationer, som ofta utmanar våra sinnen och vår uppfattning av världen. Hans storskaliga rutschkanor har varit kännetecknande för hans konstnärskap sedan 1998.
Installationen erbjuder både en kroppslig och en visuell upplevelse. För den som åker ner kan färden väcka en rad känslor, från upprymdhet och eufori till hisnande obehag. Medan de som tittar på – förbipasserande och restauranggäster – får bevittna det annorlunda sättet att lämna museet på.
Höller, som studerade lantbruksvetenskap innan han blev konstnär, för in en vetenskaplig nyfikenhet i sina installationer, som ofta utmanar våra sinnen och vår uppfattning av världen. Hans storskaliga rutschkanor har varit kännetecknande för hans konstnärskap sedan 1998.