Group 2
Skip to main content
DALLAS, 2016. COURTESY DALLAS CONTEMPORARY
Abstraction Lies
DALLAS, 2016. COURTESY DALLAS CONTEMPORARY
Foto: Dallas Contemporary, Dallas, USA/Moderna Museet
DALLAS, 2016. COURTESY DALLAS CONTEMPORARY

Abstraction Lies

Konstnär (Brasilien, född 1967)
Tillkomstår2015
Teknik/MaterialDigital video, färg, utan ljud; projektor, trädisplay, träklossar​
MåttVarierande mått Digital video: 9:56 min
KlassificeringRörlig bildInstallation
Credit LineInköp 2021 (Svenska förvärv 2021)
InventarienummerMOM/2021/438
Konstverket visas inte just nu
Om konstverketLeksaksklossarna avtecknar sig mot en orolig himmel. Deras skuggor refererar till konturerna av Congresso Nacional do Brasil (Brasiliens Nationalkongress) som arkitekten Oscar Niemeyer ritade för huvudstaden Brasília 1960. Byggnaden skulle avspegla landets förhoppningar om, och vara en symbol för, den moderna nationen. Nästan fyrtio år tidigare, 1923, hade Alma Siedhoff-Buscher formgivit träklossarna på Bauhausskolan, en avantgarde-institution för konst och arkitektur som lade stor vikt vid lekens funktion för lärandet. Med installationen Abstraction Lies (Abstraktioner ljuger) ställer Laercio Redondo frågan om vilken relevans de olika modernismernas utopier har i dag, sett utifrån en mer dystopisk samtid.