Group 2
Skip to main content
Corrugated
Corrugated
Corrugated
Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Corrugated

Konstnär (USA, född 1967)
Alternativ titel
  • Korrugerad
Tillkomstår2019
Teknik/MaterialBrons och raffiabast
MåttYttermått: 197,1 × 167 × 104,5 cm
KlassificeringSkulptur
Credit LineDonation 2019 från The American Friends of the Moderna Museet Inc.
Länder
InventarienummerMOM/2019/95
Konstverket visas inte just nu
Om konstverket

Ämnet för Simone Leighs konst är självbemäktigande. Keramik och konstnärlig gestaltning blev hennes uttrycksform efter filosofistudier. I sina verk sammanför hon ofta den svarta kvinnliga kroppen med krukor eller föremål från byggnadskonstruktion, som här ett korrugerat slutet rör. Täckt med svartlegerad brons liksom torson och den stiliserade afrofrisyren. Den unga kvinnans pose är ceremoniell, och refererar till äldre afrikansk skulptur, medan hennes uttryck är inåtvänt. En bastkjol, vanlig i tidigare seklers stereotypiska framställningar av afrikaner, sitter tätt runt kvinnofigurens hals och ger associationer till kolonialismens förtryck, och till dagens rasism och våldsamma övergrepp. Material är sällan neutrala och definitioner av konst inte bortom politik. Simone Leighs ansikten saknar markerade ögon. Kanske har de sett nog.



Signaturer, påskrifter och märken Osignerad, Stratton sculpture studios Utställningshistorik i urval Samlingsutställning 2019-2022 (den 1 februari 2019 - den 27 augusti 2023) Moderna Museet, Stockholm Lättläst

Simone Leigh föddes i Chicago, USA 1967.

Hon studerade konst på college.

Efter det valde hon att studera på ett museum i Washington.

Museet hade många konstföremål från Västafrika.

Hon blev fascinerad av konsten

och hur museet valde att skriva om, visa och förvara

föremålen från Västafrika

Den här tiden blev väldigt viktig för Simone Leigh

och ett stort intresse väcktes hos henne för afrikansk skulptur.

Nu har hon en ateljé i Brooklyn i New York

där hon arbetar med sina egna skulpturer.

Först gör hon dem för hand i lera och därefter så gjuts dom till brons.

Simone Leigh säger att det som gör att hon älskar skulptur

är att vi som människor måste använda oss av våra egna

kroppar och känna skulpturens storlek och närvaro.

När hon gjorde skulpturen har hon

läst en bok som heter A life of A Slave Girl.

Den är skriven av Harriet Jacobs och gavs ut 1861.

I skulpturen ser vi kanske en ung svart kvinnas huvud.

Ansiktet saknar ögon och blick.

Kroppen liknar en korrugerad plåtbehållare av plåt,

men är gjord av brons.

På överkroppen är hon klädd med bast. Bast görs från material från naturen.

Ett möte uppstår mellan materialen, den svarta hårda bronsen

som kan hålla i en evighet och

den sprödare ljusgula basten som inte kommer att hålla lika länge.

Vi kanske kan tolka

skulpturen som att kvinnan är instängd i skulpturen.

Konstnären har sagt att hon med sin konst vill

hylla den svarta kvinnans arbete.