Group 2
Skip to main content

Sal 01:2

Sortera

EUROPA OCH DET ABSURDA Franciszka och Stefan Themerson delar ett livslångt kreativt samarbete – hon som konstnär och scenograf, han som fotograf och poet. Paret arbetar under tidigt 1930-tal med nyskapande experimentfilm i Warszawa, däribland filmpoemet Europa, och söker sig snart till Paris konstscen. De anmäler sig som frivilliga i franska försvaret vid krigsutbrottet 1939 men tvingas fly undan nazistockupationen. Väl i London etablerar de Gabberbocchus, ett förlag och en salong för verksamma inom kultur och vetenskap. Vid sidan av egna projekt spelar de en avgörande roll i att sprida engelska översättningar av texter med anknytning till surrealism och avantgardistisk teater, ofta av centraleuropeiska och franska skribenter.

  En av dadaismens och surrealismens viktigaste föregångare är den egensinnige franske författaren Alfred Jarry. Hans halsbrytande satir Kung Ubu från 1896 blir startskottet för en helt ny dramatik. Den fragmentariska handlingen beskriver en grotesk, debil och lynnig envåldshärskare som leder sina hunsade undersåtar i ett meningslöst uppror mot kungen av Polen. Redan pjäsens inledande replik – Rövelen! – får premiärpubliken att tappa besinningen. Skandalsuccén är ett faktum: föreställningen blir kaosartad men skriver ändå teaterhistoria.

  Jarrys sätt att häckla pompös borgerlighet och samtidigt spegla en orolig politisk samtid gör djupt intryck på Themersons. Franciszka arbetar återkommande med pjäsen under decennier, däribland med svenska Marionetteaterns legendariska uppsättning 1963. Hennes okonventionella scenografi, enkla skärmar som bärs av skådespelarna, är trogen Jarrys idé om en avskalad scenbild helt utan illusion. Ett radikalt grepp som kom att förebåda efterkrigstidens experimentella och absurda teater.

Filtrera och sortera
Stefan Themerson
1932
MOM/2024/7
Visas I Stockholm
Visas nu