HISTORIA OCH BERÄTTELSE
Särskilt intresserad är Walid Raad av hur olika former av våld påverkar kroppar, sinnen, kulturer och traditioner. I fotografi, video, skulptur, text och installationer utgår Raad från historiska händelser och frammanar till synes orimliga, bisarra och förunderliga situationer och dokument.
Walid Raad presenterade sitt konstnärskap på Moderna Museet 2020. I verket "Preface to the ninth edition: On Marwan Kassab Bachi (1934–2016)" som förvärvades till museet, påstår Raad följande:
”Marwan Kassab Bachi, en av de mest produktiva arabiska målarna, har aldrig ställt ut på Moderna Museet. Likväl hittades flera av hans teckningar och målningar på baksidan av inramade konstverk i museets magasin. Det förblir oklart huruvida dessa är gjorda av Marwan själv eller av en vän, en beundrare, en finansiär, en kritiker eller en belackare.”
Överensstämmer den här berättelsen med andra erfarenheter? Varför lägger Raad fram detta påstående? Och varför hänger målningarna på en tapet, i stället för på museets vanliga vita väggar?