Marzella
Signaturer, påskrifter och märken På baksidan "Marzella C Y Kirchner", På baksidan etiketter, "Comune di Firenze", "The Arts Council in Great Britain" Utställningshistorik i urval Ny presentation av samlingen (2000-2002) Moderna Museet, Stockholm Mannen med det blå ansiktet (den 15 maj 2021 - den 30 januari 2022) Moderna Museet Malmö Den tidiga modernismen: 1900-1920 ur Moderna Museets samling (den 19 mars 2011 - den 2 oktober 2011) Moderna Museet Malmö Mästerverken åter. Verk av spanska konstnärer ur Samling S. runt den återbördade Picassos Källan. (1995) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museet c/o Waldemarsudde - Moderna klassiker (2002-2003) Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm Samlingsutställning 2004 - 2011 - I vår tid (2004 - 2011) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets samling i ny presentation (1998-2000) Moderna Museet, Stockholm Moderna Museets utställningskataloger The Masterpieces are back! : Moderna Museet, Spårvagnshallarna : [May 6th - August 27th 1995]Moderna klassiker : Moderna Museet c/o Prins Eugens Waldemarsudde : 28/9 2002 - 16/2 2003Mästerverken åter! Moderna Museet, Spårvagnshallarna : [6 maj - 27 augusti 1995] Lättläst
Kirchner var en tysk konstnär som föddes 1880 och dog 1938.
Han tog starka intryck av Edvard Munch, Paul Gauguin
och van Gogh. Den unga modellen till den här målningen
hette Marzella och hon var född 1895.
Hon är ca 15 år när han målar av henne i sin ateljé.
Vi kan se hennes reserverade hållning
och hur hon försöker dölja sin nakna kropp.
Den vita rosetten känns barnslig
om man jämför med hennes starkt målade läppar
och de sminkade, sotade, ögonen som bestämt
möter vår blick.
Kirchner var en av ledarna i konstnärsgruppen
Die Brücke, som bildades 1905.
Die Brücke var den första yttringen av den tyska
expressionismen.
Expressionisterna ville uttrycka starka känslor.
De målade med starka färger och var
inte rädda för att ta upp svåra ämnen som
fattigdom, ångest mm.
De gav uttryck för modernitet och
en våldsam tid.
1911 flyttade Kirchner till Berlin.
Hans målningar blev alltmer aggressivt
kantiga och dystra i tonen.
Kirchners konst fördömes av nazisterna
och visades på utställningen Entartete Kunst (Urartad konst) 1937.
Där visade nazisterna exempel på dålig, urartad konst.
Kirchner tog sitt liv 1938.