Group 2
Skip to main content

Piktorialism

Stäng
Förfina resultat
Sortera
Info
Från 1800-talets slut fram till första världskriget utvecklades inom fotografin den så kallade piktorialismen, i kontrast till de amatör- och yrkesfotografiska praktikerna som tog till sig tekniska framsteg som gjorde det enklare och snabbare att fotografera. Piktorialisterna ville i stället lyfta fram hantverket. Stilen uppkom med inspiration från impressionism, symbolism och naturalism och ville åstadkomma en konstnärlig fotografi.

Piktorialisternas bilder känns igen genom sin suddighet, softfokus och en färgskala som går från bruna, jordiga toner till starka kulörer i rött och blått. De arbetade med olika kopieringsmetoder, exempelvis gummiförfarande, platinotyp och bromoljefotografi, i syfte att skapa eller ”måla” på fotopapperet.

Piktorialismen blev den första internationella konstfotoströmningen. Sverige var i utkanten av denna rörelse, men stilen fick fäste även här och hade flera namnkunniga företrädare. Fotografiska Föreningen bildades 1888 och blev drivande för piktorialismen genom framför allt Helmer Bäckström. Yrkesfotografen Herman Hamnqvist blev under 1890-talet en betydelsefull introduktör av stilen och propagerade i sina många artiklar och föredrag för en konstnärlig fotografi. Andra färgstarka representanter för stilen var Uno Falkengren, Ferdinand Flodin, John Hertzberg, Gösta Hübinette och Ture Sellman.

I den andra vågen finns Henry B. Goodwin som är det stora namnet i svenska och nordiska sammanhang. Han blev uppmärksammad för sina uttrycksfulla och sobra porträtt och de många Stockholmsskildringarna. De kvinnliga fotograferna har däremot försvunnit ur historieskrivningen av denna period. Det utökade och nätverksberoende föreningslivet verkar ha stängt ute många av de kvinnor som ändå var aktiva och hade framgångsrika ateljéer.

Filtrera och sortera
Självporträtt, Paris
Otto
1913
FM 1968 001 486
Flicka i stol
Otto
ca 1892
FM 1965 001 1404