Robert Rauschenberg/Bildupphovsrätt 2016

Robert Rauschenberg
Monogram, 1955-59
© Estate of Robert Rauschenberg/Bildupphovsrätt 2016, Stockholm/VAGA, NYY

Moderna Museet har en av Europas främsta samlingar av modern och samtida konst. Samlingen innehåller nyckelverk av bland andra Pablo Picasso, Ljubov Popova, Salvador Dalí, Meret Oppenheim, Robert Rauschenberg, Donald Judd och Irving Penn samt verk av idag verksamma konstnärer. Museets signum har sedan starten 1958 varit närheten till konstnärerna – t ex signerade Marcel Duchamp flera av sina verk i Stockholm mot slutet av sitt liv och Andy Warhol hade sin första separata museiutställning i Europa på museet Stockholm 1968.

Genom riktade insamlingsinitiativ har museet lyckats vidga och fördjupa samlingen på olika sätt. Redan 1963 organiserades Önskemuseet som i ett slag förvandlade museet till en ledande konstinstitution i Europa - staten sköt till 5 miljoner och ikoniska verk av Giacomo Balla, Francis Picabia, Kurt Schwitters, Giorgio de Chririco och många fler kunde införlivas. Ett par decennier sedan upprepades manövern men med fokus inställt enbart på kvinnliga konstnärskap – verk av Louise Bourgeouis, Dorothea Tanning, Judy Chicago, Susan Hiller med flera kunde då förvärvas.

Moderna Museets samling omfattar idag ca 6000 målningar, skulpturer och installationer, ca 25 000 akvareller, teckningar och grafiska blad, ca 400 konstvideor och filmer samt ca 100 000 fotografier (från fotografiets födelse till idag). Den svenska och nordiska delen av samlingen har en självklar tyngd, eftersom museet här axlar ansvaret som det centrala museet för 1900- och 2000-talets svenska konst. Öyvind Fahlström, Vera Nilsson, Siri Derkert, Dick Bengtsson och många fler svenska konstnärskap har sin rikaste representation just på Moderna Museet.

En stor konstsamling är den bäst tänkbara utgångspunkten för visuella och intellektuella experiment. Moderna Museet som är ett öppet och levande museum skriver om standardberättelsen om modernismen genom ett antal genomgripande och kontinuerliga omhängningar. Till detta bidrar att museet numera finns på två platser, i Stockholm och sedan 2009 också i Malmö där flera nyskapande snitt ur samlingen visats sedan öppningen. Några av de numer ikoniska verken som Henri Mattisse Marockanskt landskap (Akantus), Robert Rauchenbergs Monogram eller Eva Hesses skulptur Utan titel finns nästan alltid tillgängliga, men om man inför ett besök på museet säkert vill veta vad som visas finns aktuell information här.

Läs mer om samlingen och dess historia i Historieboken, vilken tillkom genom ett forskningsprojekt med anledning av museets 50-års jubileum år 2008.

Internationell konst

Moderna museets internationella samling av måleri, skulptur och installationer har successivt vuxit fram genom inköp och generösa donationer, från 1900-talets början till idag. Önskemuseet och dess uppföljare med en satsning på kvinnliga konstnärskap (se ovan) har starkt bidragit till att flytta fram museets position bland de ledande konstmuseerna. Till detta kan fogas den donation som gjordes i samband med utställningen New York Collection 1973, då ett trettiotal amerikanska verk av bl a Ellsworth Kelly, Claes Oldenburg och Lee Bontecou i ett slag förändrade ett tidigare mycket franskorienterat museum till ett mecka också för den amerikanska popkonsten.

Det tidiga 1900-talet dominerades annars av Paris vilket speglas i en remarkabel kollektion av kubism, dada och surrealism med konstnärer som Georges Braque, Juan Gris, Francis Picabia och René Magritte. Donationer av enskilda kulturpersonligheter som Rolf de Maré och Gerard Bonnier har här varit helt avgörande och gjort att museet därutöver äger verk av Juan Miró, Constantin Brancusi, Yves Klein med flera. Nyckelverk av dessa och andra konstnärer är ofta på utlån till viktiga utställningar världen runt.

Det ryska avantgardet intar en särskild position på museet. Alexandra Ekster, Vladimir Tatlin, Kazimir Malevitj och Alexandr Rodtjenko är några av de konstnärer som här finns representerade. Inom det tyska språkområdet finns ett spann från Ernst Ludwig Kirchners viktigaste modellporträtt och en hel serie av Paul Klees teckenartade målningar till Gerhard Richters berömda Bach-sviten och Rosemarie Trockels mångfacetterade objekt.

Geografi är som urvalskriterium inte någon god utgångspunkt för förvärv av konst, även om man under förra århundradet gärna har kategoriserat samlingar efter nationell tillhörighet. I en tid då man inte längre kan tala om ett dominerande centrum för konsten är det självklart för Moderna Museet att granska den egna historien i ljuset av ny kunskap i en globaliserad värld. Viktiga förvärv har därför gjorts under senare tid av konstnärer som Doris Salcedo, Yinka Shonibare, Mona Hatoum, Ai Wei Wei med flera. Den internationella kartan ritas om från Paris och New York till att successivt omfatta hela världen.

Svensk och nordisk konst

Den svenska delen av Moderna Museet samling uppgår idag till ca 4 000 verk och den nordiska till ca 400 verk. Moderna Museet har världens främsta samling av konst från vår region, unik både till bredd och djup. Här finns de mest berömda verken av folkkära konstnärer som Ivan Aguéli, Vera Nilsson, Sven Erixson, Nils Dardel, Siri Derkert och Sigrid Hjertén såväl som den främsta samlingen av Öyvind Fahlström och nyckelverk av viktiga konstnärer som Björn Lövin och Marie-Louise Ekman.

Resurserna till förvärv av svensk-nordisk konst har varierat. Under 1900-talets första hälft fanns särskilda medel avsatta till "inlösen av svenska konstnärers arbeten". Andra verk har tillfallit museet genom särskilda kulturpolitiska åtaganden, till exempel Konstnärshjälpen som 1922-26 köpte konst via överskottsmedel från en lotteriverksamhet och stora donationer. En särskilt betydelsefull gåva var den samling skandinavisk konst på 150 verk som 1958 gavs till museet av Föreningen för nutida konst, numera Moderna Museets Vänner.

Idag utökas museets samlingar av nordisk konst på en rad olika sätt. Dels sker inköp av samtidskonst från gallerier och direkt från konstnärerna. Dels pågår ett kontinuerligt arbete med att nyansera bilden av den svenska konstens historia, bland annat genom förvärv av kvinnliga svenska konstnärer i den äldre delen av samlingen.

Rörlig bild

Moderna Museets samling av rörlig bild innehåller ca 400 verk, främst i form av film och video. Flertalet av dessa verk har förvärvats efter 1980, då filmserien ”The Pleasure Dome” med amerikansk experimentfilm från åren 1939-1979 visades på museet. Filmaren Jonas Mekas samarbetade med Claes Söderqvist kring urvalet, och i anslutning till programmet köptes verk in av inflytelserika avantgardefilmare som Stan Brakhage, Robert Breer och Owen Land.

Men från första början av museets historia visades film, som en viktig del i att etablera det nya och gränsöverskridande Moderna Museet på Skeppsholmen. Redan 1955 hade Pontus Hultén startat en förening för experimentfilm på Eriksbergsbiografen, och de 500 medlemmarna knöts till Moderna Museet när han blev museidirektör. Efter öppningsutställningen med Pablo Picassos Guernica i excersishuset 1958 anordnades avantgarde-filmfestivalen ”Apropå Eggeling”, utifrån Viking Eggelings ”Diagonalsymfonin” (1922) som räknas till konstfilmens klassiker.

Andra viktiga händelser var utställningarna Rörelse i Konsten (1961), Niki de Saint Phalles och Jean Tinguelys Hon (1966) och Andy Warhol (1968), vilka införlivade film av olika slag i utställningskoncepten. Det tidiga intresset för och satsningen på film utvecklades inte minst ur Pontus Hulténs vänskap med den New York-baserade Billy Klüver. Idag förvärvas både äldre och samtida verk för att utvidga samlingen utöver dess tyngdpunkter, dit man kan räkna amerikansk film från 1960-70-tal och nordisk videokonst från 1990-tal. Moderna Museet har också givit flera konstnärer verksamma inom rörlig bild större enskilda uppdrag, såsom Yinka Shonibare för ”Un Ballo in Maschera” till utställningen Fashination (2004), och Marysia Lewandowska och Neil Cummings projekt i anslutning till museets 50-års jubileum (2008).

Fotografi

Moderna Museets samling omfattar cirka 100 000 fotografier från 1840-talet fram till idag. Grunden för samlingen är inköpen av Helmut Gernsheim’s Duplicate Collection och Helmer Bäckströms fotohistoriska samling i mitten av 1960-talet.

I samlingen ingår bilder av alla äldre fotografiska tekniker, men till största delen består den av svartvita så kallade gelatinsilverfotografier av både svenska och utländska fotografer. Från 1990-talets början har den fotobaserade konsten blivit ett allt vanligare uttryckssätt bland konstnärerna, vilket lett till att samlingen utökats med olika typer av färgfotografi och digitala bilder. Samlingen består framför allt av positiva printar utförda eller godkända av fotograferna själva. Men det finns ett litet antal fotografer som donerat hela sin kvarlåtenskap, inklusive negativen, som exempelvis Anna Riwkin-Brick. Dessutom har några organisationer överlämnat sina bildarkiv innehållande flera tusen nummer, såsom Fotografiska Föreningen, Svenska Turisttrafikförbundet och Pressfotografernas klubb.

Fotografi visas kontinuerligt i museets samlingspresentation och även genom separata fotoutställningar. Under 2011 genomfördes projektet En annan historia. Fotografi ur Moderna Museets samling, där alla 19 samlingssalarna i Moderna Museet i Stockholm successivt hängdes om med enbart fotografier och slutligen visade exempel från hela fotohistorien.

Teckning och Grafik

Förvärven utgörs främst av svenska konstnärers verk införlivade i samlingen före år 2000. Bland dem kan nämnas Siri Derkert, Axel Fridell, Karl Isaksson, Vera Nilsson, Torsten Renqvist och Lennart Rodhe. De är representerade med ett större antal verk, vilket medför att deras konstnärliga uttryck kan följas på nära håll. Bland de internationellt mer erkända västerländska konstnärerna som finns representerade med teckning och grafik kan nämnas Jean Fautrier, Edvard Munch, Pablo Picasso och Robert Rauschenberg.

Acquisitions consist mainly of works by Swedish artists incorporated in the collection prior to 2000, including Siri Derkert, Axel Fridell, Karl Isaksson, Vera Nilsson, Torsten Renqvist and Lennart Rodhe. They are represented with a large number of works, which means that their oeuvre can be studied in detail. A few of the more recognised Western artist in the collection of drawings and prints are Jean Fautrier, Edvard Munch, Pablo Picasso and Robert Rauschenberg.

TGenom Pontus Hulténs donation till Moderna Museet år 2005 tillfördes samlingen ett större antal teckningar och grafiska blad av bland andra Niki de Saint Phalle. En annan större donation utgör Gustaf VI Adolfs samling av teckningar, vilken tillföll Staten (Nationalmuseum) genom testamente 1974. Den utgör ett representativt tvärsnitt över 1900-talets teckningskonst. Teckning och grafik visas främst för besökare genom självstudier i Pontus Hulténs visningsmagasin, vilket bokas genom samlingsregistrator.